خوابگرد قدیم

سایت کتاب را نگذارید که بیفتد

۱۵ اسفند ۱۳۸۴

چه بلایی سر سایت کتاب خبرگزاری میراث فرهنگی آمده؟ این بخش از سایت میراث از وقتی فعال شد تا مدتی توانست با تولید خبرها و گزارش‌های اختصاصی، جذاب و گاه بکر، توجه همه را به خود جلب کند و در میان انبوه خبرهای تکراری ـ و اصطلاحا فکسی ـ خبرگزاری‌های ریز و درشت، به این فضای نیم‌مرده‌ی خشکیده اندک طراوتی ببخشد. اشکالاتی در کارشان البته بود که البته‌تر به انتقادها هم گوش می‌کردند و رفع نقص می‌کردند؛ مثل ذکر منبع گزارش‌های ترجمه. تازه‌ترین خبرهای نشر را می‌شد از این سایت دریافت کرد، در کنار آن‌ها گفت‌وگوهای اختصاصی را و این اواخر میزگردهایی را که خبرگزاری‌های دیگر کم‌تر به سراغ این کارها می‌روند یا اگر می‌روند، به شکل دست و پا شکسته. حالا نمی‌دانم چند وقتی‌ست که انگار خاک مرگ روی این سایت پاشیده شده!

نخستین تغییر ـ به‌نظرم ـ این بود که عمده‌ی خبرهای این سایت شد خبر درباره‌ی صنعت نشر و مسائل فنی و اقتصادی و سیاسی نشر؛ خبرهایی که دایره‌ی مخاطب آن بسیار کوچک‌تر از دایره‌ی مخاطبان خبرهای بازار کتاب و دنیای نویسندگان و مسایلی مثل زبان و ترجمه است. اخیرا هم که دیگر به زحمت می‌شود خبر یا مطلب دندان‌گیری در این سایت پیدا کرد. این را از سایت هفتان و یا صفحه‌ی ادبیات روزنامه‌ها هم می‌شود فهمید. تا چند وقت پیش روزی نبود که دستِ‌کم دو سه لینک به این سایت در هفتان منتشر نشود و یا دو سه خبر از آن در روزنامه‌ها، ولی حالا این آمار به دو لینک در طول چند روز تبدیل شده و به زحمت روزی یک خبر در روزنامه‌ها.

چند روز پیش از دوست روزنامه‌نگاری که حدس می‌زدم بی‌اطلاع نباشد از چند و چون ماجرا (و احتمالا راضی نیست که اسمش را این‌جا بیاورم) پرسیدم که چه بلایی سر این سایت آمده؛ چیز زیادی نگفت، ولی دستِ‌کم گمان این را که تغییرات از بالا اعمال شده، باطل کرد. هرچه هست گویا مربوط است به خود کارکنان و مدیران داخلی سایت کتاب. این‌ها را نوشتم تا دو چیز را بگویم؛ یکم این که اگر واقعا از «بالا» هیچ نظر خاص و محدودکننده‌ای «دستور» نشده، لطفا اجازه ندهید سایت کتاب از جایگاه برجسته‌ای که به آن رسیده بود، پایین بیاید؛ والله حیف است. دو دیگر این که اگر کسی (بدون این که اسم ببرم و برخی‌شان دوستان خود من‌اند) از مصیبتی که بر سر این سایت آمده اطلاعی دارد، لطفا این‌جا (با حفظ حرمت اشخاص) بنویسد تا دست‌ِکم این فضای مبهم قدری روشن شود.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top