خوابگرد قدیم

روز خودکفایی بلاگرها فرا رسید! + پس‌نوشت‌ها

۷ دی ۱۳۸۴

از این به بعد، وبلاگ‌نویسانی که از دانش فنی دیزاین سر درنمی‌آورند و در عین حال از دیزاین وبلاگ‌شان هم ناراضی‌اند و دربه‌در دنبال کسی می‌گردند که کاری برای‌شان بکند، حجت بر ایشان تمام است. نرافزار سایکو در درجه‌ی اول مخصوص این‌هاست، نرم‌افزاری که حتی پیرزن را هم می‌تواند به سادگی و بدون هیچ مقاومتی خفه کند! به نظر من بیش از نود درصد بلاگرهای ایرانی به این نرم‌افزار فارسی نیاز مبرم دارند، به شرطی که اولا حوصله داشته باشند و ثانیا کمی سلیقه‌ی بصری و گرافیکی. قبل از این که سایکو را ببینید و سر فرصت از آن استفاده کنید، این چندخط توضیح من را هم بخوانید بد نیست.

آن‌ها که مرا از نزدیک نمی‌شناسند، برخی‌شان گمان می‌کنند واقعا من چه پخی هستم! یکی ـ فقط یکی ـ از اسرار منش شخصی‌ام را این‌جا فاش می‌کنم تا هم معلوم شود که بخشی از این ظاهر گول‌زننده‌ی من از کجا آب می‌خورد و به اصطلاح، خودم را ضایع کرده باشم، هم درباره‌ی سایکو و نویسنده‌ی آن توضیحی بدهم. حالا از خوش‌شانسی یا از دقت خودم، آدم‌هایی که در هر عرصه‌ی فرهنگی یا هنری و حتی علمی به آن‌ها نزدیک می‌شوم، نصف بیش‌ترشان واقعا خبره‌اند و در برخی موارد نابغه. و در واقع از همنشینی و هم‌کناری این‌ها ـ یا به تعبیر صادقانه‌تر، به برکت تقلب از روی دست ایشان ـ است که درجه‌ی پخیّت من ظاهرا بالا رفته است! از کسانی که کار برنامه‌نویسی می‌کنند، از خیلی قبل‌ها نوید خادم را کشف کرده‌ام و از کولش هم هیچ‌وقت پایین نیامده‌ام. نوید برنامه‌نویسی‌ست که تا به حال هیچ «نه»‌ای از او نشنیده‌ام. جالب آن که وقتی از او می‌خواهم یک مورد ادیت ساده‌ی فنی دودقیقه‌ای را انجام دهد، شاید دو ماه من را علاف کند، ولی همین که شب، خواب یک امکان فنی تازه را ببینم و به‌عنوان یک رؤیای دست‌نیافتنی به او بگویم، نیم ساعت بعد تلفن می‌کند و می‌گوید چیزی را که گفته بودی، درست کردم، ببین خوب است؟ از نوید بگذرم…

سر دیزاین هفتان ـ و به لطف غیبت دامون مقصودی عزیزتر از جان ـ با آیدین نصیری آشنا شدم که سوای تسلطش بر برنامه‌نویسی، یک دیزاینر کامل حرفه‌ای هم هست. آیدین یک نابغه است، نه این که تعارف کنم، واقعا او مدال نقره‌ی جهانی المپیاد کامپیوتر را دارد و حالا هم در دانشگاه شریف دارد درسش را تمام می‌کند. غیر از این‌ها آیدین عکاس هم هست، اهل ادبیات هم هست و نیز یک وبلاگ‌نویس با سبک و سیاقی کاملا شخصی.

آیدین که مثل من حرصش درآمده بود از سر و شکل نامرتب و غیراصولی وبلاگ‌های فارسی و غصه هم می‌خورد که چطوری می‌شود کمک کرد به بلاگرهایی که در دیزاین بیلمز هستند، شش ماه پیش شروع کرد به نوشتن برنامه‌ای کاملا خلاقانه، ابتکاری و بسیار کارآمد به نام سایکو؛ یعنی همین نرم‌افزار آسانی که پس از شش ماه کار مداوم و در نتیجه‌ی بیش از ده هزار خط کدنویسی (برنامه‌نویس‌ها می‌فهمند یعنی چه جهنمی!) سرانجام قابل ارائه شده. آیدین توانسته با تلفیق سواد گرافیک و دانش فنی‌، هر آن چه را که یک بلاگر در دیزاین به آن نیاز دارد، در یک صفحه، به ساده‌ترین شکل ممکن و با ساختاری آسان از نظر دسترسی و استفاده  مهیا کند. او این برنامه را رایگان منتشر کرده و جز معرفی آن به دیگران ـ به عنوان محصولی خلاقانه از یک جوان ایرانی ـ هیچ انتظار دیگری ندارد. خیلی خوش‌حال‌ام که او پیشنهاد مرا جدی گرفت و نسخه‌ی فارسی آن را هم تهیه کرد. هم‌اکنون  که بلاگرهای انگلیسی‌زبان هم دارند با نسخه‌ی انگلیسی این برنامه کشتی می‌گیرند و لذتش را می‌برند.

خود آیدین نکاتی را پیش از ورود به صفحه‌ی برنامه به کاربران یادآوری کرده، اما از من هم بشنوید: اول این که سایکو رایگان است. دوم این که پس از ورود به صفحه‌ی برنامه، کمی تأمل کنید تا به‌طور کامل باز (لود) شود. سوم این که برای کار با سایکو نیازی نیست آن‌لاین بمانید، می‌توانید دیسکانکت شوید و بعد شروع کنید. اگر واقعا هیچ آشنایی‌ای با دیزاین ندارید، نگران نشوید؛ حوصله کنید و بالا و پایین برنامه را بریزید به هم؛ مطمئن باشید خیلی زودتر و ساده‌تر از حد گمان‌تان به نتیجه می‌رسید. و بالأخره این که این برنامه برای وبلاگ‌های بلاگ‌اسپات، پرشین‌بلاگ و بلاگفا بی‌هیچ نقصی و به‌طور کامل قابل استفاده است. سر فرصت دیزاین کنید و بعد کدی را که سایکو در آخر به شما می‌دهد، یک‌جا در بخش قالب وبلاگ‌تان کپی کنید. پس از آن شما می‌توانید هر چند بار که دل‌تان بخواهد، در هر زمانی با استفاده از همین برنامه دیزاین وبلاگ خود را به دلخواه تغییر دهید و منت هیچ دیزاینری را نکشید! البته خداوکیلی، جان هر که دوست دارید، از نظر گرافیکی (خصوصا انتخاب رنگ‌ها) خودتان را از مشورت با گرافیست‌ها بی‌نیاز ندانید و رعایت اعصاب خوانندگان‌تان را بکنید! البته

آیدین‌جان، خسته نباشی! ابتکار منحصربه‌فردت را با افتخار و به نام ایران ثبت می‌کنیم. خوب می‌دانم آدم‌هایی مثل من که اتفاقا خیلی هم شمارمان انبوه است، چه در این مملکت باشیم یا نباشیم هیچ فرقی نمی‌کند، و از آن بالاتر چه نفس بکشیم چه نکشیم، هیچ اتفاق خاصی برای هیچ‌کس جز خانواده‌هامان نمی‌افتد. ولی تو صبور باش، شور و هیجانت را نگهبانی کن، و به امروز کثیف ایران نگاه مکن. این دیار ویران به تو و چون «تو»هایی بسیار نیازمند است، حتی اگر هزار‌ها کیلومتر از این خاک فاصله بگیرید! [سایکو +]

پس‌نوشت‌ها:
۱ـ این برنامه برای ایده‌آل شدن یک «پیش‌نمایش» کم دارد که آیدین دارد آن را هم آماده می‌کند.
۲- این برنامه، تاریخ شمسی را هم برای بلاگرهایی که مایل‌اند، درست می‌کند.
۳-‌ هرچند بهتر است که سایکو را با فایرفاکس ببینید، ولی با اینترنت اکسپلورر هم هیچ مشکلی ندارد.
۴ـ برای کسانی که با هنر گرافیک و خصوصا ترکیب رنگ‌ها آشنا نیستند، سایکو، خودش رنگ پیشنهاد می‌کند و این رنگ‌های پیشنهادی کاملاً مطابق است بامحاسبات دقیق نظریه‌ی رنگ‌ها. مثلاً کافی‌ست شما رنگ بک‌گراند اصلی را سِت کنید و بعد برای رنگ بک‌گراندِ هِدِر خودش به شما می‌گوید که چه رنگ‌هایی با رنگ انتخابی همخوان‌اند. در مورد رنگ ستون‌ها هم روال کار به همین شکل است.
۵- کسانی که مدشان بالاست و کار با نسخه‌ی انگلیسی این نرم‌افزار را ترجیح می‌دهند، می‌توانند از این لینک استفاده کنند [+].

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top