خوابگرد قدیم

یک اسب سینما با نصفی ادبیات

۲۵ خرداد ۱۳۸۲

احمد غلامی قصه‌نویس و منتقدی ست که من او را به عنوان یک خدمتگذار صادق ادبیات ایران می‌شناسم. غلامی نویسنده‌ی خیلی فعالی ست که نگاهی فراگیر به قصه و قصه‌نویس‌های ایرانی دارد. از سال‌ها پیش هم به کار روزنامه‌نگاری در حوزه‌ی ادبیات پرداخته و برکتش هم این که توانست با همت بلندش، انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات را راه بیندازد و با داوری آثار داستانی، تحولی نسبی در نگرش به ادبیات داستانی ایران ایجاد کند. خوب، تعریف کافی ست! غلامی همچنین مدت‌هاست که یادداشت‌هایی با موضوع سینما  هم در روزنامه می‌نویسد که بیش‌تر برآیند احساسی ست که از دین فیلم‌های خارجی به او دست می‌دهد. از اولش هم با خواندن این یادداشت‌ها به نظرم کار بیهوده‌ای آمد. سوای علاقه‌مندی غلامی به سینما که بسیار محترم است، معتقدم غلامی در این زمینه حرف چندانی برای گفتن ندارد و یا دارد ولی به آن‌ها نمی‌پردازد. من و امثال من از غلامی انتظار داریم که همیشه یادداشت‌هایش را درباره‌ی ادبیات بخوانیم و لذت ببریم. نوشتن درباره‌ی سینما وقتی می‌تواند مفید باشد که یا از منظر دانش سینمایی با آن برخورد شود و یا این که به پیوند ادبیات با سینما بپردازد که مورد اول در مورد غلامی منتفی ست و در مورد دوم هم امیدوارم غلامی اقدام کند، همچنان‌که رضا قاسمی این کار را کرده است.

حالا که غلامی چند وقتی ست به وبلاگ‌نویسی هم روآورده و من را خوشحال‌تر کرده، متاسفانه می‌بینم که یادداشت‌های سینمایی او در وبلاگش به اسم یک اسب و نیم به نوشته‌های ادبی‌اش می‌چربد. انگار که یک اسب شده سینما و نصفه‌اش هم شده ادبیات و این به نظرم اصلا خوب نیست. خصوصا که بیش‌ترشان یک جور خبر است که مثلا فلان فیلم را دیده. به هیچ وجه قصد ندارم برای غلامی خط مشی تعیین کنم اما به عنوان نگاهی از بیرون روا دانستم که این ایراد را به او وارد کنم و طبیعتا او مختار است که به این ایراد من هیچ توجهی نکند.

آقا چه جوری به شما بگویم که نگاه شما به ادبیات برای من خیلی مهم‌تر است تا آن چه که درباره‌ی فیلم‌های سینمایی و فارغ از پیوندشان با ادبیات می‌نویسید؟

 

پاسخ فروتنانه و متواضعانه‌ی احمد غلامی عزیز

نگاه انتقادی شما را می پسندم. درست می گویید. البته در ویژه نامه جشنواره فیلم فجر چند یادداشت در باره ادبیات و سینما نوشته ام. میزگردی مفصل در همین رابطه با کامبوزیا پرتوی و مهرداد حجتی در فیلم نگار شماره اول داریم که کاش می توانستم آن را برسانم که بخوانی. اما بازهم می گویم نظر شما درباره یاداشت هایی که درباره فیلم ها می نویسم کاملا بجاست. تصمیم دارم فیلم های مهمی را که از روی آثار ادبی ساخته شده اند بررسی تطبیقی کنم. دعا کنید بتوانم این کار را بکنم. برادر کوچک تو احمد غلامی

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top