خوابگرد

مزاحم وقت هنرمندان نشویم!

درست وقتی که رهبر ایران می گوید؛ “نباید از فیلمهایی که در داخل ساخته میشوند و در خارج از کشور جایزه میگیرند، استفاده کنیم چون با هدف خاصی ساخته و حمایت می شوند”، دولت کوبا و آمریکا برای دومین بار اختلافات دیرینه ی سیاسی را به خاطر یک نویسنده (همینگوی) نادیده می گیرند و باهم همکاری می کنند.
هفته نامه ی یالثارات در تاریخ ۲۷/۹/۸۱ نوشت : “در دیدار رایزنان فرهنگی با مقام معظم رهبری، معظم له ضمن مخالفت با اعزام گروه های موسیقی به خارج از کشور فرموده اند: در دنیا کسی از ما موسیقی نمی خواهد و نباید از فیلم هایی که در داخل ساخته می شوند و در خارج از کشور جایزه می گیرند، استفاده کنیم چون با هدف خاصی ساخته و حمایت می شوند. شما فیلم های خوب و دفاع مقدس را به خارج از کشور ببرید و نمایش بدهید…”
واما در هاوانا چه خبر است؟
در ژوئیه ۱۹۶۱ و در اوج اختلاف میان دو کشور آمریکا و کوبا، وقتی همینگوی در آیداهو خودکشی کرد، همسرش به هاوانا رفت و بی هیچ دردسری حدود یکصد کیلو از نوشته های او را با خود به آمریکا برد. و امسال هم براى حفظ و آرشیو آثار همینگوى اکیپ مجهزى از آمریکا به کوبا اعزام شده است که پس از هماهنگى با وزارت فرهنگ کوبا به نسخه بردارى کامپیوترى و احیاى نسخه هاى تخریب شده و کهنه ى آثار او اقدام خواهد کرد. اصل آثار در کوبا باقى خواهد ماند و تنها نسخه ى الکترونیکى آن ها به کتابخانه ى کندى در شهر بوستون منتقل خواهد شد.
بیش ازدوهزار نامه و یادداشت وسه هزارعکس، سال های سال است که در زیرزمین خانه ی همینگوی در هاوانا باقی مانده و همه ی آن ها مربوط به ۲۰ سال آخر زندگی اوست. در میان این یادگارها نامه هایى هست که میان او و ازرا پاوند و اینگرید برگمان رد و بدل شده. درمیان کتاب هاى او هم فصل تایید نشده و چاپ نشده ى آخر کتاب “زنگ ها براى که به صدا در مى آیند” و نسخه ى حروفچینى شده ى “میان درختانِ آن سوى رودخانه” با حاشیه ها و غلط گیرى هاى شخص او دیده مى شود. دفترچه ى یادداشت هاى روزانه ى قایق ماهیگیری اش به نام “ستون” که خودش آن را شیرازه بسته نیز در این زیرزمین هنوز وجود دارد.
همینگوی در یکی از دست نوشته هایش برای آشپزها و خدمتکارانش و به زبان اسپانیولی پس از این که لیست غذاهای دلخواهش را ردیف کرده،این جمله را نوشته : از شما خواهش می کنم با دعواهاى جزیى بین خود مزاحم وقت من نشوید، چون من درعالم نویسندگى براى خودم به قدر کافى مشکلات دارم.