کتاب‌گرد معرفی و مرور

زندگی جنجالی علی دیزایی به‌روایتِ خودش

۶ مرداد ۱۳۹۹
عبور از خط قرمز علی دیزایی

درباره‌ی کتابِ «عبور از خط قرمز»، نوشته‌ی علی دیزایی

سبحان درستکار: «عبور از خط قرمز» عنوانِ کتابی است که نشرِ ثالث به‌تازگی منتشر کرده است. این کتاب زندگی‌نامه‌ی خودنوشتِ دکتر علی دیزایی است؛ یکی از افسران ارشد و فرماندهان پلیس لندن و حقوقدانِ زبده‌ی ایرانی که زندگی شخصی و شغلی‌اش سال‌های سال خبرسازِ جامعه‌ی بریتانیا بود.

علی دیزایی شخصیت ناشناخته‌ای نیست و در ایران هم خیلی‌ها او را می‌شناسند، اما کمتر کسی باور می‌کند که حتا او  هم که از دورانِ طفولیت به انگلستان رفته و در دلِ آن جامعه بزرگ شده و خدماتِ بی‌نظیری به جامعه‌ی بزرگ بریتانیا کرده، در قرنِ بیست‌ویکم، قربانیِ تعصب نژادی شده است.

علی دیزایی در کتاب «عبور از خط قرمز» با زبانی ساده و صمیمی و در عین حال مستدل و منطقی به شرحِ فساد داخلیِ محلِ خدمت خود، اسکاتلندیارد، پرداخته و با تشریحِ جزئیاتِ دقیق کوشیده است اتهاماتِ بی‌اساسی را که بعدها از همه‌ی آن‌ها تبرئه شد شرح دهد.

دکتر دیزایی همچنین، در مقام یک سرتیپِ پلیس، اطلاعات جالب و جامعی راجع‌به آن‌چه در لندنِ این سال‌ها می‌گذرد، از قصر و خاندان سلطنتی تا کوچه‌پس‌کوچه‌ها و استادیوم‌های بریتانیا، به دست می‌دهد که برای هر خواننده‌ای بسیار جذاب است.

گذشته از این‌ها، اعتمادبه‌نفسِ مثال‌زدنیِ علی دیزایی در برخورد با مشکلات و حمیتِ او برای عبور از اتهامات سنگین و بی‌اساس و آسیب‌های ناشی از آن بسیار آموزنده است.

دیزایی در بخشی از این کتاب به شرحِ دیدارش از ایران هم پرداخته، و نظریاتش درباره‌ی فضای اجتماعی ایران و پلیس ایرانی هم جالب توجه است و جای درنگ دارد.

به طور کلی می‌توان گفت  که روحِ حاکم بر افکارِ علی دیزایی به‌رغم سال‌های مدید دور بودن از وطنش همچنان ایرانی مانده و اصطلاحاً مختصاتِ شرقی خود را حفظ کرده است.

کتاب «عبور از خط قرمز» نوشته‌ی علی دیزایی را نشر ثالث، به‌تازگی، در ۳۶۰ صفحه و با این توضیح منتشر کرده است:

چگونه یک پسر تنها، با بالاترین درجات تحصیلی از یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا، کمبریج، فارغ‌التحصیل می‌شود و به فرماندهی پلیس انگلستان می‌رسد؟

عبور از خط قرمز روایتی باورنکردنی از زندگی پرفرازونشیب و جنجالی پسرکی‌ است از خانواده‌ای نه‌چندان متمول که دست تقدیر او را در کودکی از نظام‌آبادِ تهران به کشور انگلستان ‌فرستاد.

قصه‌ی جنگ‌ها، پاپوش‌ها، دادگاه‌ها و زندان‌های سرتیپ دکتر علی دیزایی در کنار عاشقانه‌هایش با دختری بختیاری، زنی که با شهامت و قدرت در این دوران مشقت‌بار او را همراهی کرد، در کتاب «عبور از خط قرمز» روایت شده است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۱ نظر

  • Reply کیانوش ۸ مرداد ۱۳۹۹

    این کتاب قبلا ترجمه و منتشر شده بود.بهتر بود نویسنده محترم به این موضوع اشاره می کرد:
    دیزائی، علی، ‏‫۱۳۴۱ -‏‬
    Dizaei, Ali
    ‏عنوان و نام پدیدآور : از ما نیست : محاکمه‌ای که ضوابط اداره پلیس را در بریتانیا برای همیشه دگرگون کرد/ علی دیزائی، همراه با تیم فیلیپس؛ ترجمه‌ی نگار کریمی.
    ‏مشخصات نشر : تهران : انتشارات مروارید‏‫‎٬ ۱۳۹۶.

  • شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top