خوابگرد

۹۰۱ داستان کوتاه در جایزه‌ی بهرام صادقی

دبیر جایزه ادبی بهرام صادقی از داوری ۹۰۱ داستان در این جایزه خبر داد. رضا شکراللهی به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت: در آخرین روز مهرماه، مهلت دوماهه‌ی شرکت در دومین دوره‌ی جایزه ادبی بهرام صادقی با استقبال پیش‌بینی‌نشده‌ی داستان‌نویسان فارسی‌زبان از سراسر دنیا به پایان رسید که شاید نشانگر این باشد که داستان کوتاه در ایران به دوره‌ی جدیدی از شکوفایی رسیده است.

به گفته‌ی او، از میان انبوه آثار رسیده در زمان مقرر، ۹۰۱ داستان کوتاه که شرایط فراخوان در آن‌ها رعایت شده بود، در دبیرخانه‌ی جایزه ثبت شد که بسیار بیش‌تر از حد پیش‌بینی برگزارکنندگان بود و باعث شده تغییراتی در تقویم مسابقه ایجاد شود.

شکراللهی افزود: علاوه بر داستان‌های بسیار زیادی که از بیشتر شهرها و حتا برخی روستاهای دورافتاده به ما رسیده، شمار زیادی داستان هم داریم از فارسی‌زبانان سراسر دنیا. یعنی هم داستان‌نویسان افغانستانی و هم ایرانیان مقیم کشورهایی چون استرالیا، آلمان، دانمارک، اتریش، امریکا، هلند، سوئد، فرانسه، اتریش، امارات عربی و به‌خصوص کانادا.

دبیر جایزه ادبی بهرام صادقی هم‌چنین گفت: حدود نیمی از این آثار فقط در دو روز پایانی این مهلت دوماهه و به اصطلاح در حالت دقیقه‌ی نودی دریافت شد که هم کار ما را در زمینه‌ی اجرایی بسیار سخت کرد و هم تعداد پیش‌بینی‌نشده‌ی آثار باعث شد در تقویم این جایزه تغییر ایجاد کنیم، به این صورت که یک ماه به زمان داوری مرحله‌ی اول اضافه کنیم تا روند انتخاب آثار با دقت و حوصله‌ی بیشتری به انجام برسد و حالا که رقابت برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر شده، حقی از کسی تباه نشود؛ شرکت‌کنندگانی که هم حرفه‌ای‌ها در بین آن‌ها حضور دارند و هم داستان‌نویسانی گمنام در سنین متفاوت از نوجوانان گرفته تا داستان‌نویسان بالای ۷۰ سال. با این حساب، زمان اعلام برندگان نهایی جایزه به بهمن‌ماه ۱۳۹۴ موکول می‌شود.

بنا به اعلام دبیرخانه‌ی جایزه، داوری نهایی این دوره از جایزه بر عهده‌ی فرشته احمدی، حسین پاینده، حسین سناپور و محمدحسن شهسواری است. جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی به طور مستقل در سایت ادبی خوابگرد برگزار می‌شود و برگزیدگان نهایی در دو بخش هیئت داوران و برگزیده‌ی کاربرانِ نرم‌افزار کتابخوان «طاقچه»، جوایز نقدی دریافت خواهند کرد. به این منظور ۲۰ اثر راه‌یافته به مرحله‌ی دوم مسابقه هم‌زمان در سایت خوابگرد و برای داوری خوانندگان در فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه منتشر خواهد شد. انتشار نقد مکتوب ۲۰ اثر برگزیده به قلم یکی از داوران منتقد هم از دیگر برنامه‌های جانبی این جایزه است که در پایان مسابقه انجام خواهد گرفت.