کتاب‌ها معرفی

عشق و جنون شانه به شانه‌ی هم

خرداد ۲۶, ۱۳۹۸

ژان زندگی‌ای کاملاً یکنواخت دارد.او هر روز مسیر ایستر_مارسی، از خانه تا اداره ی پلیسی که در آن کار می کند را به وسیله ی قطار می پیماید و آرزو می کند زندگی تکراری اش دستخوش تغییر شود. یک روز در مسیر بازگشت آرزوی ژان برآورده می شود.

ایستگاه پایانی
کارین ژیه بل
مترجم: آریا نوری
ناشر: البرز

مژگان چناری: یک نفر نامه‌ای را کنار صندلی ژان که هرروز روی آن می‌نشیند، قرار داده. «ژان شما چقدر زیبا و جذاب هستید.» چه کسی این نامه را نوشته است؟ همان قاتل بی رحمی که پلیس مارسی به دنبالش است. ژان نمی تواند در برابر وسوسه اش مقاومت کند و پاسخ نامه قاتل را می دهد. به این ترتیب یک نامه نگاری عاشقانه که پرده از اسرار گذشته‌ای تاریک برمی‌دارند، آغاز می‌شود.

🔹ژیه‌بل در همان صفحات آغازین، شخصیت دختری را با وسواس رو می‌کند که مدام کیفش را چک می‌کند تا مطمئن شود در آن را خوب بسته باشد بدون تاخیر به خانه و محل کار می‌رسد. دوست دارد همه چیز کامل و سرجایش باشد. در حینی که خواننده با این شخصیت عجیب و جالب آشنا می‌شود، یک قاتل زنجیره ای زنان سر راهش می‌گذارد که عاشقش شده. نویسنده هیچ راهی جز همراهی برای خواننده باقی نمی‌گذارد.

ژیه بل با همان قدرت که حوادث بیرونی و خارج از اراده شخصیت‌ها را به تصویر می‌کشد، در همراه کردن خواننده با ذهنیات آنها نیز متبحرانه عمل می‌کند. این روانکاوی عمیق نه تنها خسته کننده نیست، بلکه حوادث غیر منتظره را عمیق و قابل درک کرده و توازن را بین علل بیرونی و درونی حفظ کرده است.

🔹کار کردن ژان در اداره ی پلیس به تعلیق داستان، افزوده و او را در نبرد بین خیر و شر قرار داده. از سویی در قطار نامه‌های عاشقانه‌ی قاتل را دریافت می‌کند و از سویی دیگر کارآگاه اسپوزیتو را در محل کار، زیر فشار قتل‌های پی در پی و بدون سرنخ، عصبی و کلافه می‌بیند. وجه روانشناختی رمان در این کشمکش درونی مجال می‌یابد خود را نشان دهد.

🔹پایان بندی کتاب، انتظارات خواننده را برآورده نمی‌کند. در گره گشایی تریلر روانشناختی بر وجه جنایی اثر می چربد و عطشی که خواننده را صفحه به صفحه حریص‌تر کرده بود، پاسخ درخوری نمی‌گیرد. شبیه به این است که نویسنده‌ای به هوای یک ایده‌ی نو و استفاده نشده شروع به نوشتن کند اما ایده‌ی خلاقانه‌تری برای جمع کردن داستان نداشته باشد. شاید یک پیچش غیر منتظره آنچه نویسنده پرونده هری کبر تمهید کرده بود می‌توانست خاطره ی کتاب را در ذهن خواننده ماندگارتر کند.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top