درباره‌ی ما

جنایی‌خوانی در میان جمع

آبان ۶, ۱۳۹۷

چند سالی هست که اقبال به «ادبیات جنایی»، یکی از تناورترین شاخه‌های ادبیات، بین خوانندگان ایرانی رونقی دوباره یافته است. به گونه‌ای که کم‌کم کتابفروشی‌های بزرگ قفسه‌ یا قفسه‌هایی به این گونه‌ی ادبی اختصاص داده‌اند. ادبیات جنایی در دنیا مخاطبانی به اندازه‌ی رمان‌های عاشقانه یا حتی برخی فانتزی‌های حماسی‌ ندارد اما معروف است که مخاطبانش وفادارترین و پیگیرترین مخاطبان هستند.

هدف اصلی ما در این کانال و صفحه‌ی جنایی‌خوانی سایت خوابگرد، جمع شدن عشاق ادبیات جنایی کنار هم و به اشتراک گذاشتن لذت‌هایمان است.

چند نکته در جنایی‌خوانی مورد توجه ما است:

مراد ما در این جا از ادبیات جنایی همه‌ی زیرژانرهای جنایی و تریلر است. یعنی از معمایی و جاسوسی و ماجرایی و گنگستری و حقوقی و تریلر روان‌شناسانه و حتی آثار ترسناکی که عامل ترس امر واقعی (مثل اسلشرها و زیرژانرهای مشابه) است بگیرید تا کلاهبرداری و کاراگاهی و پلیسی و تکنوتریلر و انواع دیگر. خلاصه که هر رمان ژانری که نوعی از جنایت محور آن باشد. دسته‌بندی ژانرها و تعیین حدود آن کار نظریه‌پردازان و منتقدان است. ما جمعیت عشاقیم.

– تمرکز ما بیشتر بر معرفی کتاب (و در مرحله‌ی خیلی بعدتر، فیلم و سریال) است. اولویت هم بازار نشر زبان فارسی اعم از ترجمه و تالیف است. با این همه اما به سایر جوانب ادبیات جنایی مانند بحث‌های مطالعات فرهنگی و روانشناسی جرم و و جرم‌شناسی و بررسی تاریخی انواع ادبیات جنایی و جامعه‌شناسی جنایت نیز خواهیم پرداخت.

– امیدوارم این قدر کارمان خوب و مستمر باشد که علاقه‌مندان جنایی دوست دیگری هم با ارسال مطالب به ما بپیوندند. راه ارتباط ما با شما [email protected]  است و همچنین برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام و یا صفحه اینستاگرام به آدرس jenaikhani@ مراجعه کنید.

– به دلیل اقبالی که در ابتدا گفته شد به آثار جنایی، ناشران و مترجمان ناپیشه‌کار به این گمان باطل که ترجمه و انتشار چنین ادبیاتی آسان و پرسود است، به سمت آن حمله برده‌اند. امیدواریم در ادامه‌ی کارمان به چنان شجاعت و اعتباری برسیم که بتوانیم چنین آثاری را بی‌ملاحظه معرفی کنیم تا در سایه‌ی آن بازار ادبیات جنایی پالوده گردد.

– و سر آخر تشکر فراوان آقای جاویدان کاظمی از شرکت آتلیه‌بوم که زحمت فنی راه‌اندازی مجله را کشیده‌اند. و نیز آقای محمد شادمانی، مدیر شرکت زاگریو، که میزبان فنی مجله و سایت خوابگرد است. و البته سپاس ویژه از مدیر محترم سایت خوابگرد که این امکان را به طور مستقل و اختصاصی فراهم آورد.

مثل هر داستان جنایی خوب، باید زودتر برویم سر اصل مطلب. این شما و این جنایی‌خوانی در میان جمع.

تحریریه‌ی جنایی‌خوانی

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top