اخبار

جنایت در کشور رفیق استالین

خرداد ۱۴, ۱۳۹۸

پنجمین نشست جنایی خوانی پنج شنبه دوم خرداد ، با محوریت رمان کودک ۴۴ اثر تام راب اسمیت در کتابفروشی نشر رود برگزار شد. در این جلسه محمد حسن شهسواری و ساناز زمانی با حضور و مشارکت جمعی از علاقمندان این رمان را مورد بررسی قرار دادند.


📌در ابتدای جلسه محمد حسن شهسواری به شرح پرونده‌ واقعی یک قاتل سریالی در روسیه به نام آندره چیکاتیلو معروف به قصاب رستوف پرداخت. رمان کودک ۴۴ با نگاهی به زندگی او نوشته شده است. این فرد در دهه هشتاد در کشور اتحادجماهیر شوروری اقدام به قتل پنجاه و دو کودک نموده و روند دستگیری او به دلایل خاص و شرایط ویژه آن کشور بسیار سخت و پیچیده بوده است.

📌شهسواری در این باره گفت: عضویت و رده بالای این فرد در حزب کمونیست شوروی یکی از مهمترین دلایلی بود که در آغاز پرونده با وجود دلایل و شواهد مانع سوء‌ظن و دستگیری این فرد می‌شد و در ادامه نیز با بروز اشکالات فنی و ویژگیهای روانی این فرد دستگیری او بسیار به طول انجامید.

📌در ادامه جلسه ساناز زمانی ابتدا عنوان کرد که نویسنده ایده داستان واقعی را به سی سال قبل از آن منتقل کرده تا بتواند از ویژگی‌های خاص آن دوران در داستان استفاده کند. سپس رمان را از منظر تاریخی و بستر اجتماعی که در آن اتفاق افتاده مورد بررسی قرار داد. زمانی در ابتدا به شرح خلاصه‌ای از ویژگی‌های حکومتهای توتالیتر پرداخت. حکومتهایی تک حزبی که رهبران دیکتاتور دارند و در آنها فردیت اعضا جامعه سرکوب می‌شود.

📌او با اشاره به بستر واقعی رمان افزود: در این رمان نویسنده ابتدا سعی می‌کند با شرح زندگی قهرمان داستان، ویژگیهای خاص جامعه آن زمان اتحاد جماهیر شوروی را معرفی کند. جامعه‌ای که تحت نفوذ ایدئولوژی کمونیسم قرار دارد و در آن هرگونه تخطی از قوانین و باورهای حزب بهای سنگینی دارد. مهمترین چالش قهرمان در این رمان برای حل پرونده این است که به دلیل خدشه‌دار شدن موفقیت ظاهری حزب حاکم شوروی، وقوع هرگونه جنایت و انواع بزه‌های اجتماعی از سوی حکومت استالین انکار می‌شود.

📌زمانی درباره فضای رمان اضافه کرد: فضای تلخ و رعب‌آور داستان چیزیست که از آن یک تریلر جنایی می‌سازد. موانع و مشکلاتی که قهرمان در مسیر خود با آن مواجه می‌شود همگی به تاریخ و سیاست مرتبط هستند و نویسنده آنها را از توصیفات و گزارشهای جامعه شناسی مربوط به آن دوران وام گرفته است.

 

محمدحسن شهسواری با نگاهی به زندگی‌نامه قاتل سریالی برخی ویژگیهای روانی او را که باعث اقدامات جنایتکارانه‌ش شده شرح داد. این فرد که کودکی‌اش همانند شروع این رمان در فقر و قحطی گذشته در خاطراتش به چند اتفاق هولناک مانند گم‌شدن برادر بزرگتر و خشم و آزار مادر اشاره کرده که زمینه‌ساز روانی انجام جنایت در او بوده‌اند.

📌همچنین ساناز زمانی به حضور مستقیم برخی از اتفاقات تاریخ حزب کمونیسم مانند قحطی مصنوعی اوکراین و مرگ استالین در داستان اشاره کرد و اشاره کرد: تام راب اسمیت یک نویسنده انگلیسی زبان است که سراغ تاریخ کشور شوروی رفته و برای نوشتن این رمان از تحقیقات تاریخی فراوان و حوادث واقعی استفاده کرده است.
هر دو مهمان این جلسه توافق داشتند که اصرار نویسنده به نشان دادن تلخی و سیاهی آن دوران از رمان کودک ۴۴ تا حدی یک رمان ایدئولوژیک ساخته و مانع تابش نور انسانیت در آن شده است. اما به لحاظ ساختاری و ویژگیهای ژانری، این رمان نقاط قوت فراوان و تاثیرگذاری زیادی دارد.

📌در انتهای نشست حاضران به گفت‌وگو درباره‌ی رمان پرداختند. گفتنی است نشست‌های جنایی‌خوانی اولین پنج‌شنبه‌ی هرماه در کتابفروشی رود واقع در خیابان کریمخان برگزار می‌شود و ورود برای عموم آزاد است. ششمین جلسه این نشست درباره رمان آدم برفی نوشته یو نسبو است با تحلیل مهرداد مراد. نشست آینده پنجشنبه ششم تیرماه برگزار خواهد شد.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top