آنچه میخوانید گزیدهای است از پروندهی پدرخواندگان ادبی که در شمارهی اخیر (۵۳) نشریهی اندیشهی پویا منتشر شده است. نخست مقدمهای به قلم علیرضا اکبری و سپس یادداشت کمی تندوتیز ناصر زراعتی. دیگر مطالب این پرونده را در خود نشریه مطالعه کنید. علیرضا اکبری:…
یکی از دلایل اینکه ویراستاران زورشان به حذف واژهای مثل «ممنوعالکار» نرسید و نتوانستند «ممنوعازکار» یا «کارممنوع» را جایگزین آن کنند، این است که هر روز که بیدار شدیم، دیدیم یک ممنوعالچیز جدید داریم. اوائل فقط ممنوعالملاقات و ممنوعالخروج داشتیم برای آدمها و بعد…
ایسنا: نزدیک به صد سال از چاپ رمان یولسیز (اولیس) جیمز جویس میگذرد. اثری که مقصود جویس از نوشتن آن، تغییر سرنوشت ادبیات معاصر بوده، اما تا امروز ترجمهای از آن به دست خوانندهی فارسیزبان نرسیده است به جز ترجمهی منوچهر بدیعی از بخشی…
حسین عرفانی از کشفهای درخشانِ علی کسمایی، مدیر دوبلاژ نابغهی سینما، بود. آرمان ریاحی: جای بسی تأسف که در روز ملّی سینما، این سینما یکی از برجستهترین دوبلورهایش را از دست داد. تقارنی نمادین تا بدانیم جایگاه استعدادهای راستین را با رنگ و آرایش…
حمیدرضا ابک: خواستم چیزی بنویسم دربارهی نمایشگاه تهمینه میلانی که امروز ظاهراً با تصمیم خودش تعطیل شد. فکر کردم و مشورت گرفتم. آنقدر همهچیز درین سرزمین پیچیده است که پرداختن به چنین موضوعی مثنوی هفتاد من کاغذ است. منصرف شدم. صرفاً چند سؤال مطرح…
مجموعهای از شاهکارهای ادبی برای عاشقان کتاب در ایرانکتاب بگذارید با این جمله شروع کنیم: ما عاشق خواندنایم. عاشق این هستیم که کتاب فوقالعادهای بخوانیم که ما را در دنیای خودش غرق کند و تا مدتها در جهانِ آن غوطهور باشیم، و همین عشق…
ایمان بیاوریم به کارآمدی ویرایش… پرتو شریعتمداری: چندی پیش، یکی از آشنایان رمان خواب گران ریموند چندلر با ترجمهی قاسم هاشمینژاد را به من امانت داد تا یکی دو هفتهای کتاب را بخوانم و برگردانم. من در انگلیس زندگی میکنم و دسترسیام به کتابهای فارسیزبان…
واکنش به دیدگاه شفیعی کدکنی دربارهی زبانهای محلی؛ بیخبری، غرضورزی یا خیانت؟
پدر من از مردم تفرش و فراهان بود و در دوران زندگی سالها در نواحی مختلف ایران به خدمات دیوانی و دولتی اشتغال داشت. مادرم از تویسرکان بود و مادرش از لرستان. یکی از خواهرانم در نیشابور به خانهی شوهر رفته بود و دیگری…
هیچگاه جوان اوّل سینما نبود. در فضای انقلابی پس از انقلاب جایی برای سوپراستارهای جوانپسند در سینما دیده نشده بود. شاید به همین دلیل کارگردانهای باقیمانده از موج نوی سینما به نسل انتظامی میدانی برای هنرنمایی دادند که پیش از آن امکانش نبود و…
رضا شکراللهی: نقطهمقابل کسانی که نثر شلخته دارند و بیاعتنا به نقشِ دستوریِ هر واژه و، مهمتر از آن، مفهومِ دقیقِ هر واژه متونی مینویسند اغلب کژوکوژ و تأویلبردار و گاه سوءتفاهمزا، کسانی نشستهاند که از شدتِ دقت در انتخابِ واژهها و ساختن جملهها…