خبر و گزارش کتاب‌گرد

خبر خوب برای همه‌ی دوستاران رمان ژانر

۲۴ شهریور ۱۳۹۶
جشن رونمایی از مجموعه رمان ژانر فارسی

حدود چهل سال است که تولید رمان ژانر در ایران دچار اختلال شده. تا پیش از آن، که می‌شود پیش از انقلاب، طیف گسترده‌ای از خوانندگان رمان فارسی خوانندگان رمان ژانر بودند. چه آن‌ها که به سراغ رمان‌های چاپ‌شده می‌رفتند و چه شمار زیادی رمان‌های به‌اصطلاح پاورقی که در واقع ژانر رمانس فارسی بودند. این شکاف و وقفه‌ی چهل‌ساله اکنون در دل شکاف بزرگ‌تری قرار گرفته که میان رمان فارسی با مخاطب آن به‌طور عام افتاده است و همه هم از آن می‌نالند. این «همه» فقط خوانندگان علاقه‌مند به رمان فارسی و نویسندگان را شامل نمی‌شود. مگر بخشی از ضعف سینمای ایران در همه‌ی این سال‌ها ضعف ناشی از فیملنامه عنوان نشده؟ و مگر جز این است که موفقیت سینمای ژانر در دنیا پیش و بیش از هر چیز در رعایت قواعد ژانر در فیلمنامه و داستان آن ریشه دارد؟

پس می‌توان گفت ادبیات داستانی بخش قابل‌توجهی از مخاطبش را، چه در عامه‌ی کتاب‌خوانان و چه در میان اهل فیلم و سینما، به‌دلیل اختلال در تولید رمان ژانر از دست داده. البته این به این معنا نیست که از فرداروز، اگر آفرینش و توزیع این قبیل رمان‌ها (ژانرهایی به‌جز ژانر رمانس که همواره نمونه‌های موفقی از آن داشته‌ایم) از سر گرفته شود، جامعه‌ی مخاطب رخوت‌زده هم دچار انقلاب می‌شود و دنیای ادبیات و سینما هم گلستان. اما باید دوباره توپی در این زمین ناهموار و فراموش‌شده به گردش دربیاید تا بازی شکل بگیرد و ببینیم بازی در عمل به چه نتیجه‌ای می‌انجامد. به‌خصوص اگر حواس‌مان باشد که به همان مقدار که تکلیف خواننده با رمان ژانر روشن است و قضیه ظاهراً ساده به‌نظر می‌رسد، ژانرنویسی فنی‌ترین و عالی‌ترین شیوه‌‌ی به کار بردن فنون نویسندگی است.*

این توپ را حالا نشر ققنوس (و هیلا) به‌دبیری محمدحسن شهسواری به گردش درآورده است تا در رهگذر آن شاید رمان ژانر و ژانرنویسی در ادبیات احیا شود. در نخستین گام نیز چهار رمان را در ژانرهای تریلر جنایی، جنایی معمایی، فانتزی تاریخی و تریلر روان‌شناسانه منتشر کرده است.

روز یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶ قرار است به بهانه‌ی رونمایی و جشن امضای این چهار رمان دور هم جمع می‌شویم تا در این باره هم بیشتر گپ بزنیم و هم اگر لازم شد، توی سر و مغر هم بکوییم! منتظر دیدارتان خواهم بود.
رضا شکراللهی

جلسه‌ی رونمایی و جشن امضای مجموعه ژانر
نشر هیلا (ققنوس)
دبیر مجموعه شهسواری
✔ مرداد دیوانه، محمدحسن شهسواری، تریلر جنایی
✔ جمجمه‌ی جوان، لاله زارع، جنایی معمایی
✔ خاک آدم‌پوش، ضحی کاظمی، فانتزی تاریخی
✔ کاج‌ها وارونه‌اند، سامان نورایی، تریلر روان‌شناسانه
با حضور کاوه میرعباسی، حسن محمودی و محمدحسن شهسواری
۲۶ شهریور، شهر کتاب دانشگاه در خیابان قدس (خیابان انقلاب)، از ساعت ۱۸ تا ساعت ۲۰

*اهمیت رمان ژانر از زبان محمدحسن شهسواری

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۲ نظر

  • Reply مهتاب ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    سلام. جمجمه جوان را جمجمه جوتن نوشتید.

    • Reply خوابگرد ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

      متشکرم. با تذکر شما اصلاح شد.

    شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top