خبر و گزارش کتاب‌گرد

فراخوان «نوفه»: اولین جایزه‌ی رمانِ گمانه‌زن فارسی

۲۲ مرداد ۱۳۹۷
فراخوان نوفه: اولین جایزه‌ی رمانِ گمانه‌زن فارسی

جایزه‌ی کتاب گمانه‌زن «نوفه» در دو بخش رمان‌های منتشرشده و رمان‌های منتشرنشده

اصطلاح ادبیات گمانه‌زن به اندازه‌ی معادل آن‌ور آبی‌اش یعنی speculative literature قطعاً جا نیفتاده است. اگر بخواهید خیلی رک و پوست کنده از ما بپرسید که منظورتان از داستان گمانه‌زن چیست، سریع‌ترین جوابی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که وقتی می‌گوییم یک داستان گمانه‌زن است یعنی داستان مورد نظر یا عناصری از ژانر آشنای علمی‌تخیلی دارد، یا مشابهتی با ژانر وحشت دارد و یا در مقوله‌ی داستان‌های فانتزی دسته‌بندی می‌شود.

راهنمایی دوم ما این است که علاوه بر آن سه ژانر آشنا، تمام داستان‌هایی که آرمانشهری (یوتوپیا) یا پادآرمانشهری (دیستوپیا) هستند یا خصوصیات ژانر تاریخ بدیل  Alternate History را دارند و یا حتا به اصطلاح پساآخرآلزمانی هستند یا داستان‌هایی که به اصطلاح خصایص رئالیسم جادویی دارند و تمام ژانرهایی که در انتهایشان واژه‌ی پانک می‌بینیم (استیم پانک، سایبر پانک، دیزل پانک و…) همگی در زیر چتر/واژه‌ی ادبیات گمانه‌زن هم قابل تعریف‌اند. به طور کلی، ادبیات گمانه‌زن ادبیاتی است که در آن «یک چیزی همیشه با واقعیت آشنای مورد قبول همه متفاوت است». به این معنا این‌طور ادبیات خیلی چیز جدیدی نیست، چه بسا ریشه‌هایش در گیلگمش، در تمام اسطوره‌های بشری، در هزار و یکشب و… پیدا باشد.

برگزاری جایزه‌ای که مختص این‌گونه ادبیات باشد و نگاهی ویژه به ژانر و داستان ژانری داشته باشد، در تمام دنیا از جمله در ادبیات فارسی خودمان هم سابقه دارد. جایزه‌ی هوگو (به انگلیسی: Hugo Award) قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین جوایز در زمینه‌ی ادبیات گمانه‌زن است که به افتخار هوگو گرنزبک (Hugo Gernsback) بنیان‌گذار نخستین مجله‌ی علمی-تخیلی که تحت نام «داستان‌های شگفت‌انگیز» (Amazing Stories) به چاپ می‌رسید، نام‌گذاری شده است. این جایزه را مجمع جهانی علمی-تخیلی وورلدکان (Worldcon) اعطا می‌کند.

در ایران نیز قبلاً جایزه‌ی هنر و ادبیات گمانه‌زن تنها جایزه‌ی ادبی‌ای بود که سالانه به فعالان عرصه‌ی ادبیات علمی-تخیلی، فانتزی، وحشت در ایران داده می‌شد. اولین دوره‌ی آن در زمستان ۱۳۸۴ برگزار شد و آکادمی برگزارکننده در خرداد ماه ۱۳۹۴ پس از هفت دوره برگزاری مسابقه با انتشار بیانیه‌ای رسماً انحلال آن مسابقه را اعلام کرد.

با چنین پیش‌زمینه‌ای، دبیرخانه‌ی جایزه‌ی نوفه با همکاری و همراهی نشر پیدایش و مجله‌ی اینترنتی سفید https://3feed.ir، در کنار هسته‌های در حال تشکیلی از هنرمندان (اعم از نویسندگان و غیرنویسندگانی که در حیطه‌ی فرهنگ و هنر آلترناتیو مشغول فعالیت‌اند)، منتقدان و خوانندگان (کارشناسان ادبیات ژانری و مخاطبان ادبیات روز دنیا) و کارشناسان صنعت نشر، بر آن است تا زمینه‌ای فراهم آورد تا برای اولین‌بار چارچوبی با هدف شناسایی، معرفی  و انتشار و حمایت از رمان‌های گمانه‌زن فارسی مهیا شود.

اولین جایزه‌ی کتاب گمانه‌زن «نوفه»
بر این اساس، اولین جایزه‌ی کتاب گمانه‌زن «نوفه»، با دو بخش اصلی برای رمان‌های منتشرشده و رمان‌های منتشرنشده، متولد شد. واژه‌ی «نوفه» به معنی صوت و آوای برهم‌زننده‌ و اغتشاش در صوت غالب است.

اولین جایزه‌ی کتاب گمانه‌زن «نوفه» به بهترین آثار تألیفی (رمان و داستان بلند) در حیطه‌ی گمانه‌زن که برای اولین بار در محدوده‌ی زمانی بین ابتدای فروردین ۱۳۹۵ تا انتهای شهریور ۱۳۹۷ به زبان فارسی منتشر شده‌ باشند، تعلق می‌گیرد و بدین وسیله از تمامی ناشران و نویسندگان ایران دعوت می‌شود که تا پایان شهریورماه، آثار واجد شرایط‌شان را به دبیرخانه‌ی جایزه‌ی «نوفه» ارسال کنند.

بخش جنبی فصلِ اول
همچنین به منظور اعتلای نشر ادبیات گمانه‌زن و تشویق هرچه بیشتر نویسندگان به تألیف آثار گمانه‌زن، جایزه‌ی جنبی «فصل اول» در کنار جایزه‌ی رمان گمانه‌زن سال برگزار می‌شود و نویسندگان برای شرکت در این جایزه‌ می‌توانند فصلِ اولِ داستان بلند یا رمان گمانه‌زن‌شان را با این شرط که هنوز منتشر نشده باشد، از طریق آدرس پست الکترونیک fasle1[at]noofe[dot]info ارسال کنند. شایان ذکر است که هر نویسنده حداکثر می‌تواند دو اثر برای شرکت در بخش «فصل اول» جایزه‌ی نوفه ارسال کند.

با ما تماس بگیرید
دبیرخانه اولین دوره‌ی جایزه‌ی نوفه به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک ۸۶، ساختمان پیدایش، طبقه‌ی دوم، دبیرخانه‌ی جایزه‌ی نوفه با کدپستی: ۱۳۱۴۷۳۳۹۶۳ آماده‌ی دریافت آثار است. این دبیرخانه، همچنین با تلفنِ ۶۶۹۷۰۲۷۰(۰۲۱) و تلفکسِ ۶۶۴۰۱۵۱۴ پاسخگوی سؤالات نویسندگان و ناشران خواهد بود. ناشران و صاحبان آثار می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط پذیرش آثار در هر دو بخش از جایزه‌ی «نوفه» به پایگاه اینترنتی  www.noofe.info مراجعه کنند.

همچنین مهلت ارسال آثار تا پایان تابستان است و مراسم اختتامیه و اعطای جوایز پایان پاییز برگزار می‌شود. در صورت تمدید مهلت دریافت آثار متعاقباً اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. می‌توانید با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی جایزه‌ی نوفه از آخرین اخبار مطلع شوید.
دبیرخانه‌ی جایزه‌ی رمان گمانه‌زن نوفه

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۱ نظر

  • Reply سحر ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    چرا خبر نامه ایمیلی نمیگذارید؟ 🙂

  • شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top