خوابگرد قدیم

زیر پوست من را حمایت کنید

۲۵ مرداد ۱۳۹۳

مهرشید متولی: کتاب «زیر پوست من»، اتوبیوگرافی برنده‌ی نوبل، دوریس لسینگ را  به فارسی برگردانده‌ام و برای انتشار به نوگام داده‌ام. نوگام ناشری دیجیتالی ست که کتاب‌های تازه‌تألیف را بدون ممیزی چاپ می‌کند، هزینه‌ی کتاب‌‏هایش را با حمایت و مشارکت عمومی تأمین می‌‏کند و مجانی روی سایت می‌گذارد.

این صفحه‌ی من در سایت نوگام است: http://www.nogaam.com/node/813

همان‌طور که در این صفحه توضیح داده‌ام، این ترجمه را اصلاً به ناشرهای متعارف پیشنهاد نکرده‌ام و بنابراین زیر دست ممیزان نرفته تا بعد به چاپ دیجیتال مجانی رضایت بدهم. از ابتدا منتظر موقعیتی برای چاپ کامل کتاب بودم که همان‌طور که می‌دانید عجالتاً هنوز کاغذی‌اش میسر نشده. به خصوص اینکه دوریس لسینگ در زمان حیاتش به کپی کردن‌ها و مجانی روی سایت‌ها قراردادن‌ها اهمیت نمی‌داد. 

خب، حالا من «زیر پوست من» ترجمه کرده‌ام و قرار است پس از تأمین مالی لازم، رایگان روی سایت نوگام قرار بگیرد. در واقع، کتاب‌ها، یا بهتر است بگویم این کتاب، یک کوچولو هفت‌خوان را افتان و خیزان طی کرد تا رسید به این مرحله که منتظر دوستداران فرهنگ است ـ چه در داخل ایران چه خارج ـ تا روزنه‌ای سر کیسه‌شان ایجاد و آن را کمی شل کنند و از طریق قسمت «حمایت» صفحه‌ی بالا، در هزینه‌ی چاپ این کتاب مشارکت کنند.

لسینگ به روایت لسینگ
مسلما لایک زدن در فیس‌بوک و پلاس و همخوان کردن مزید امتنان است، ولی نوگام برای این که کتاب چاپ شود و روی سایت قرار بگیرد، کل کار اطلاع‌رسانی برای تهیه‌ی وجه لازم را روی دوش من گذاشته و برای شما خوانندگان پرشمار سایت ـ سخاوتمند ـ خوابگرد، زحمتش چند کلیک کوچولو ست و خلاص.

به قول بیژن مفید:
حالا من، یه دونه جوونمرد می‏خوام ، که از اون گوشه‌ی این معرکه دست بالا کنه، بنده رو صدا کنه، دست سخاوت توی جیب پهلو دستیش بکنه، هرچی به چنگش می‏رسه، از یه تومن تا صد تومن، بیشتر شد نمی‏خوام مال خودت، به نذر این فقیر اولاد شتر، بندازه این‏جا و چراغ اول رو روشن بکنه .

نظر نوگام:
کتاب برای این که نشان بدهد چه‌طور دوریس لسینگ به چنین نویسنده‌ی قابلی تبدیل شده که توانسته جایزه‌ی نوبل را ببرد، بسیار گویا ست. لسینگ از دورانی شروع می‌کند به حرف زدن از زندگی‌اش که خیلی کوچک بوده و از تأثیر تمام اتفاقاتی می‌گوید که کودکی‌اش را شکل داده. این که مثلاً زندگی در کردستان ایران٬ در حال و هوای نسبتا بدوی کردستان آن سال‌ها٬ چه تأثیری در شیوه‌ی زندگی خودش و خانواده‌اش داشته٬ تاثیرش روی پدرش که همه‌ی زندگی از تجمل متنفر بوده و مادری که همه‌ی زندگی دوست داشته به چشم دیگران بیاید و در رفاه و تجمل زندگی کند. لسینگ در خاطرات‌اش ریز ریز شخصیت مادر و پدرش را برای خواننده شرح می‌دهد٬ این که رفتار و منش هر کدام از این‌ها چه‌طور نگاه او را به دنیا عوض کرده است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top