خوابگرد قدیم

فراخوان همایش «حافظ به روایت هنر و ادب امروز»

۲۸ تیر ۱۳۹۱

قلمرو شعر حافظ فراسوی مرزهای جغرافیایی را دربرگرفته است. او بر سرزمین دل‌ها حکمرانی می‌کند و قلب‌های جهانیان را با سِحر کلامش مجذوب خویش ساخته است. کلامش از یک سو ریشه در فرهنگ کهن ایران‌زمین دارد و از دیگر سو با معارف اصیل اسلامی در پیوند است. این همراهی پرشگون، راهی به سوی ماندگاری جوهره‌ی شعر حافظ در دل جهانیان هموار ساخته است. جهان‌بینی ژرف حافظ او را فراتر از بُعد زمانی و مکانی خود به حرکت در آورده است.

با باور بدین امر که حافظ با تأثیر جادویی خود، شاعر همه عصرها و نسل‌هاست، به گونه‌ای که همواره در طول تاریخ به نقد و ترجمه و بررسی شعر و احوالش پرداخته‌اند و هر یک به فراخور حال خویش دستاوردی را از این شرح بی‌نهایت، عرضه کرده‌اند، می‌توانیم بر این امر صحه بگذاریم که حافظ توانسته است بر نسل امروز نیز تأثیر گذارد و این نسل با وجود تکنولوژی‌های جدید، پیشرفت‌های گسترده و روزافزون علمی نتوانسته است از حافظ به عنوان شاعری سترگ  چشم‌پوشی کند.

از آن‌جا که روی سخن حافظ با همه اقشار بشری و در هر عرصه و مکان و زمانی است و همه چاره‌اندیشی‌های او نیز این دایره وسیع را در بر می‌گیرد، مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری دانشنامه‌ی فارس بر آن است تا با برپایی همایش «حافظ به روایت هنر و ادب امروز» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۱ به تبیین دیدگاه‌ها و روایات گوناگون هنرمندان و ادیبان از شعر حافظ بپردازد.  در این همایش، شاعران، نویسندگان و هنرمندان روایت خود را از شعر حافظ و تاثیر حافظ بر زندگی و آثارشان بیان خواهند کرد.

علاقه‌مندان به این موضوع می‌توانند عنوان و چکیده‌ی مقاله خود را تا پایان مرداد ماه به نشانی: خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه سوم، پلاک ۸، دبیرخانه‌ی همایش و یا پست الکترونیکی:  [email protected] ارسال کنند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top