خوابگرد قدیم

تازه‌ترین ناگفته‌های معاون رئیس وزارت ارشاد!

۱۸ تیر ۱۳۹۱

منظور از سال‌های دور قطعاً دوران ستم‌شاهی ست
رضا ساکی
: بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در آیین نکوداشت «روز قلم» گفته: می‌خواهم راه‌ها و مؤلفه‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را که عصاره‌ی بیست‌وپنج‌ساله‌ی مراوده‌ی من با اهل قلم است، بیان کنم. من ۲۰ راه حل دارم و تا حالا هم هیچ‌جا آن‌ها را نگفته‌ام و امروز می‌خواهم آن‌ها را هدیه کنم به شما.

او در ادامه به صورت تیتروار یازده مورد از راه‌کارهای پیشنهادی خود را برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرده است. در میان این یازده پیشنهاد، شش پیشنهاد منحصر‌به‌فرد وجود دارد که البته شبهه‌هایی هم در مورد آن‌ها هست که عرض می‌کنم:

آقای دری گفته‌اند: «کتاب‌ها باید موجز و کوتاه نوشته شود؛ گاهی اوقات کتابی که می‌تواند در ۱۰۰ صفحه تمام شود، در ۶۰۰ صفحه نوشته می‌شود.» همان طور که آقای دری گفته‌اند برخی کتاب‌ها می‌توانند در ۱۰۰ صفحه تمام بشوند، پس برخی کتاب‌ها نمی‌توانند در ۱۰۰ صفحه تمام بشوند. حالا سؤال این‌جاست اگر کتابی نتوانست در ۱۰۰ صفحه تمام بشود، تکلیفش چیست؟

ایشان ادامه داده‌اند: «پاسخ به شبهات به صورت اپیزودیک و موضوع‌بندی‌شده و تدوین آن‌ها در قالب کتاب‌های ۸۰ تا ۱۰۰صفحه‌‌ای» این بخش را سه هزار و صد و بیست و دو بار خواندم؛ ولی نفهمیدم یعنی چه!

اما یکی از راه‌کارهای ویژه‌ی آقای دری: «معرفی کتاب و به‌ویژه کتاب‌های مفید به صورت بسیار مختصر در مطبوعات» است. همان‌طور که می‌دانید، آقای دری این پپیشنهادها را هیچ جا بیان نکرده‌اند، ولی معلوم نیست این راه‌کار از کجا به بیرون درز کرده است که توی هر روزنامه و مجله‌ای یک ستون یا صفحه‌ی این‌جوری هست.

راه‌کار بعدی: «چاپ برش یا فصلی از کتاب در جراید مثل آن‌چه در پاورقی‌های مبتذل برخی مطبوعات سال‌های دور وجود داشت. ما می‌توانیم این شیوه را برای کتاب‌های مناسب استفاده کنیم.» توضیح اضافه این‌که منظور از سال‌های دور، قطعاً دوران ستم‌شاهی ست، نه سال‌های نه‌چندان دور دوم خرداد. متأسفانه این پیشنهاد ویژه هم مدت‌ها ست به بیرون درز کرده است.

بعد ادامه داده‌اند: «کوتاه کردن رمان‌ها و موضوعات بلند. الآن دنیا به دنبال این است که رمان‌ها را کوتاه کند.» سؤال این‌جا ست که دنیا یعنی چه؟ اگر مقصود غرب است که غرب معمولاً کار خوب نمی‌کند و ما نباید از غرب تقلید کنیم. خدا می‌داند پشت این کوتاه کردن رمان‌ها چه افکار شومی دارند. اما اگر مقصود از دنیا کره‌ی خاکی یا همان جهان است، خب لابد الآن دنیا به دنبال این است که رمان‌ها را کوتاه کند.

پی‌نوشت خوابگرد:
خدایا، بهمن دری اخویِ فرهنگ و ادبیات ما عالی ست، متعالی بفرما!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top