خوابگرد قدیم

از زبان‌شناسی اجتماعی تا نشانه‌شناسی اجتماعی

۱۱ دی ۱۳۹۰

نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از رویکردهای معاصر در در حوزه‌ی نشانه‌شناسی است که به جای نشانه بر نشانه‌سازی و در نتیجه بر فرآیند معناپردازی در بستر اجتماع و فرهنگ تأکید دارد. از سوی دیگر در این رویکرد، همه‌ی نشانه‌ها مرکب‌ انگاشته می‌شوند و در نتیجه همه‌ی متن‌ها چندشیوه و مرکب از چند نظام نشانه‌ای‌اند. این رویکرد از یک سو بر پایه‌ی نشانه‌شناسی اجتماعی مطرح‌شده از سوی مایکل هلیدی در دهه‌ی ۱۹۷۰ و به‌ویژه مطالعات زبان‌شناختی او استوار است و در واقع نام خود را از او می‌گیرد. از سوی دیگر، یکی از رویکردهای تحلیل انتقادی گفتمان به شمار می‌رود که پا فراتر از متن کلامی گذاشته و به‌ویژه به حوزه‌هایی چون تصویر و نظام‌های دیداری، مکان، موسیقی و صدا می‌پردازد.

در این دوره، دکتر فرهاد ساسانی به پایه‌های نظری نشانه‌شناسی اجتماعی (از زبان‌شناسی نقش‌گرا و زبان‌شناسی انتقادی تا نشانه‌شناسی اجتماعی) و مفاهیم بنیادی آن می‌پردازد سپس به اختصار دستاوردهای مهم و نشانه‌شناسان شاخص اجتماعی در حوزه‌های مختلفِ تصویر، صدا و مکان را بررسی می‌کند.

این دوره‌ی آموزشی در پنج جلسه روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود. آغاز آن دهم بهمن است. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا پایان دی ماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top