خوابگرد قدیم

حل مشکل نیم‌فاصله در ویندوز ۷ + صفحه‌کلید فارسی استاندارد برای همه‌ی ویندوز‌ها

۲۲ مرداد ۱۳۹۰

 نیم‌فاصله با برنامه‌ی کمکی تری‌لی‌آوت
روی این لینک کلیک کنید و یک برنامه‌ی بسیار سبک را (به اسم تری‌لی‌آوت) دانلود کنید. این یک فایل zip است.
آن را از حالت زیپ خارج کنید و روی آیکون برنامه کلیک کنید. بلافاصله به سمت راست نوار پایین Desktop شما یک علامت تازه اضافه می‌شود.
بدون نیاز به وارد شدن به این برنامه، از این پس شما در هر محیطی از ویندوز که تایپ کنید امکان ایجاد «نیم‌فاصله» را نیز دارید؛ کافی‌ست به جای زدن کلید Space کلید Shift را بگیرد و هم‌زمان کلید Space را بزنید و از زندگی لذت ببرید.

اگر از ویندوز ایکس‌پی یا ۷ (سون ـ ۷) استفاده می‌کنید و برنامه‌ی تری‌لی‌آوت در ویندوز شما اجرا نمی‌شود و از نعمت نیم‌فاصله (شیفت و اسپیس هم‌زمان) محروم‌ اید، از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

الف) ابتدا به پوشه‌ای بروید که برنامه‌ی «تری‌لی‌آوت» را در آن گذاشته‌اید. روی آیکون اجرایی برنامه راست‌کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی Properties کلیک کنید. برگه‌ی Compatability را انتخاب کنید و در بخش Compatability Mode جلوی عبارتِ Run This Program in Compatability Mode For را تیک بزنید،Windows XP Servis Pack 3 را انتخاب کنید، اوکی کنید و دوباره از زندگی لذت ببرید.

ب) ولی اگر دیدید ویندوز هفت شما زبان آدم حالی‌اش نمی‌شود، این راهنمای تصویری ساده را ببینید یا دانلود کنید (ویدئو حدود پنج مگابایت) و مطابق دستور آن به جان ویندوزتان بیفتید تا آدم شود!
 

هر بار باید روی آیکون این برنامه کلیک کنم تا اجرا شود؟
نه. ابتدا از آیکون اجرایی برنامه در قولدر خودِ برنامه که پیش چشم شما ست، با راست‌کلیک‌کردن یک شرت‌کات در همان پنجره‌ای که هستید، بسازید. بعد از روی شرت‌کات، یک کپی بگیرید. بعد، اگر ویندوزتان XP است، در درایوی که ویندوز XP نصب شده (غالباً C) این مسیر را دنبال کنید:
Documents and Settings / All Users / Start Menu / Programs / Startup 
حالا آن کپی را که گرفته‌اید، در فولدر Startup پیست کنید.

و اگر ویندوز ۷ دارید، به همان روش کپی بسازید و بعد، از مسیر منوی استارتِ ویندوز، گزینه‌ی All programs را کلیک کنید و از میان پوشه‌هایی که زیر هم ردیف شده‌اند، پوشه‌ی Startup را پیدا کنید و آن کپی را در این فولدر پیست کنید. بعد هم ری‌استارت و تمام. از این پس نیازی به هر بار اجرای برنامه نخواهید داشت.

۲) صفحه‌کلید فارسی استاندارد با نیم‌فاصله‌ی استاندارد برای همه‌ی ویندوز‌ها

صفحه کلید استانداد در دو نسخه آماده‌ی استفاده است
Iranian Standard Persian Keyboard (ISIRI 9147) (Version 2.0).zip
آخرین نسخه‌ی بسته‌ی نرم‌افزاری صفحه‌کلید استاندارد فارسی (ماتصا ۹۱۴۷)، با پشتیبانی از امکان وارد کردن فاصله‌ی مجازی (Zero Width Non-Joiner یا ZWNJ) به وسیله‌ی کلیدهای Shift+Space. لینک مستقیم

صفحه‌کلید فارسی مایکروسافت با نیم‌فاصله
Enhanced Microsoft Persian Keyboard (Version 2.0).zip
مشابه با صفحه‌کلید فارسی مایکروسافت، با امکان وارد کردن فاصله‌ی مجازی (Zero Width Non-Joiner یا ZWNJ) به وسیله‌ی کلیدهای Shift+Space.

بعد از دانلود و استخراج فایل فشرده فایل Setup را اجرا کنید

kb7_9147

برنامه به سادگی نصب و پنجره‌ی زیر به شما نمایش داده می‌شود:

kb9_9147

در صورتی که قبلاً صفحه‌کلید فارسی به ویندوز اضافه نکرده‌اید به Control Panel بروید و  Region and Language را کلیک کنید و مطابق تصویر جلو بروید (ویندوز ۷)

LabImage02

LabImage03

LabImage04

LabImage05
در ویندوز ۸ (8) بر روی En ‍کلیک کنید و Language preference را انتخاب کنید:

2014-02-06_130441
بر روی Options روبروی فارسی کلیک کنید:

2014-02-06_130505

صفجه کلید اضافی را حذف کنید:

5 (2)

بهتر است یک بار سیستم را ری‌استارت کنید.
اینک به راحتی می‌توانید از صفحه‌کلید فارسی استاندارد استفاده کنید.

منبع راهنمای کیبورد استاندارد [+]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top