خوابگرد قدیم

برگزیدگان یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات

۵ دی ۱۳۸۹

دبیر جایزه، احمد غلامی در زندان است و هیئت داوران، برگزاری مراسم اهدای جایزه به برگزیدگان و تقدیر از برخی فعالان ادبی را به آزادی و حضور او در مراسم منوط کرده‌اند.

متن کامل بیانیه
هیأت داوری یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال «نویسندگان و منتقدان مطبوعات» متشکل از احمد غلامی، یونس تراکمه، علی‌اصغر سیدآبادی، پیمان اسماعیلی، حسن محمودی، محمدحسن شهسواری و مهدی یزدانی‌خرم نتایج داوری این دوره را به‌شرح زیر اعلام کرد:

رمان برگزیده‌ی سال
در بخش رمان، از میان رمان‌های «یوسف آباد، خیابان سی‌وسوم» نوشته‌ی سینا دادخواه، «کتاب بی‌نام اعترافات» نوشته‌ی داوود غفارزادگان و «بهار ۶۳» نوشته‌ی مجتبا پورمحسن، هیأت داوران با اکثریت آراء رمانِ «بهار ۶۳» نوشته‌ی مجتبا پورمحسن را شایسته‌ی کسب عنوان بهترین رمان چاپ‌شده در سال ۱۳۸۸ دانست.

مجموعه‌داستان برگزیده‌ی سال
این هیأت در بخش مجموعه‌داستان، از میان کتاب‌های «کتاب آذر» نوشته‌ی علی خدایی، «برو ولگردی کن رفیق» نوشته‌ی مهدی ربی و «پرتره‌ی مرد ناتمام» نوشته‌ی امیرحسین یزدان‌بد، با اکثریت آراء مجموعه‌داستانِ «برو ولگردی کن رفیق» نوشته‌ی مهدی ربی را به‌عنوان بهترین مجموعه داستانِ سالِ ۱۳۸۸ انتخاب کرد.

برگزیده‌ی ویژه
این هیأت هم‌چنین مجموعه‌داستان به‌هم‌پیوسته‌ی «شاخ» نوشته‌ی پیمان هوشمندزاده را به‌عنوان اثری شاخص و قابل توجه تشخیص داد و به‌عنوان یکی از برگزیدگان خود از میان کتاب‌های چاپ‌شده‌ی سال ۱۳۸۸ انتخاب کرد.

هیأت داوران یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال «نویسندگان و منتقدان مطبوعات» با مشخص شدن نتایج قطعی‌اش در هفته‌های گذشته، برگزاری مراسم رسمی این دوره را به‌دلیل بازداشت دبیر جایزه، احمد غلامی، مدتی به تعویق انداخت ولی امروز طی جلسه‌ای به این نتیجه رسید که نتایج رسمی را اعلام کند. بنابراین جوایز و تندیس‌های برگزیدگان و تقدیرشدگان در آن مراسم محتمل به ایشان اهداء خواهد شد. هیأت داوران تصمیم دارد مراسم سالانه با حضور احمد غلامی برگزار شود.

در عین حال هیأت داوران این جایزه از پیش تصمیم داشت که در مراسم سالانه‌ی خود از «محمد محمدعلی» داستان‌نویس برجسته‌ی نسل سوم داستان‌نویسان ایرانی، «انتشارات مینوی خرد» به‌‌خاطر  انتشار مستمر و با کیفیت آثار نظری در حوزه‌ی ادبیات داستانی، دکتر حسین پاینده به‌خاطر توجه به جریان شناسی ادبیات داستانی ایران و تدوین، تألیف و ترجمه‌ی کتاب‌های مختلف نظری در این حوزه به‌ویژه چاپ کتاب “داستان کوتاه در ایران” در سال جاری، پویا رفوئی به‌عنوان منتقد ادبی در حوزه‌ی مطبوعات تقدیر کند که در صورت آزادی دبیر جایزه و برگزاری مراسم این بخش مانند سال گذشته، که از ابراهیم گلستان، نشر چشمه، محمد قوچانی و علی شروقی تقدیر شده بود، از این چهره‌ها و ناشر قدردانی خواهد شد.

این هیأت با تأسف از فضای به‌وجود آورده شده در ادبیات ایران، اعم از فشارهای نظارتی دوچندان‌شده، تنگناهای معیشتی نویسندگان، در تقابل قرار دادن جوایز حمایت‌شده‌ی دولتی و جوایز باسابقه‌ی خصوصی و مصادیقی از این دست اعلام می‌کند که همچنان به‌کار خود ادامه داده و در عین حال به برگزیدگان خود تبریک می‌گوید. این هیأت معتقد است که تمام جوایز به‌نحوی در رونق ادبیات و فرهنگ ایران تأثیر داشته و دارند و این جوایز چراغ‌هایی‌اند که نباید خاموش شوند.
ششم دی‌ماه ۱۳۸۹

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top