خوابگرد قدیم

یک پیشنهادِ ناممکن به وزارت ارشاد و ناشران!

۲۲ فروردین ۱۳۸۷

محمدهاشم اکبریانی: یا صداها آن‌قدر بلند نیست که گوش‌ها بشنوند، یا گوش‌ها آن‌قدر بسته است که صدای بلند را هم نمی‌شنوند. گرچه فرض دوم واقعیت دارد، اما هر چه هست نتیجه یکی ست و این که کتاب‌ها هم‌چنان در مجوزی ارشاد می‌مانند و جوابی هم در کار نیست. با این همه قرار است نمایشگاه کتاب، هم‌چون چند سال گذشته برگزار شود و عده‌ای ناشر و نویسنده، کتاب‌هایشان را عرضه کنند و عده‌ی زیادی بازدیدکننده و علاقه‌مند به کتاب هم به نمایشگاه بیایند و کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند. با این حال نباید تردید کرد که کتاب تازه کم است و علاقه‌مندان نمی‌توانند آن گونه که دوست دارند، کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنند.

شاید مدیران و مسئولان ارشاد، همان‌گونه که بارها پاسخ داده‌اند، به ارایه‌ی آمار و ارقام بپردازند و از رشد انتشار کتاب بگویند و پاسخ دهند که عناوین منتشرشده در یکی دو سال اخیر و در مقایسه با دولت‌های قبلی افزایش چشمگیری دارد. حال که به ایام نمایشگاه نزدیک می‌شویم و طبیعی ست که ارایه‌ی این گونه آمار و ارقام هم افزایش پیدا کند، بد نیست مسئولان برای اثبات گفته‌های خود به یک پیشنهادِ انجام‌نشدنی هم کمی فکر کنند. این پیشنهادِ انجام‌نشدنی می‌تواند کم و کیفِ آمار و ارقام ارایه‌شده را برای مردم و دوست‌داران کتاب مشخص کند.

پیشنهادِ انجام‌نشدنی آن است که هر ناشر در کنار غرفه‌ی خود، تعداد کتاب‌های منتشرشده در یکی دو سال اخیر را به همراه تعداد کتاب‌هایی که در بخش ممیزی وزارت ارشاد بلاتکلیف مانده است، اعلام کند. بهتر است مدیران وزارت ارشاد برای نشان دادن حقانیت خود و نیز اثبات گفته‌هایشان، هر ناشر، به ویژه ناشران کتاب‌های ادبی را موظف کنند علاوه بر تعداد کتاب‌هایی که در ارشاد دارند، اسامی آن‌ها به همراه نام نویسنده یا مترجم‌شان را نیز در کنار غرفه‌ی خود نصب کنند.

این پیشنهادِ ناممکن می‌تواند نشان دهد که در نمایشگاه امسال چه کتاب‌هایی می‌توانستند حضور داشته باشند که ندارند، چه نویسندگانی می‌توانستند با اثر یا آثاری جدید در نمایشگاه باشند که نیستند، چه کتاب‌هایی که می‌توانستند دل خریداران را شاد کنند که نتوانستند و مهم‌تر از همه، چه آمار و ارقامی واقعیت دارد که ندارد. حالا که قرار است پیشنهادِ انجام‌نشدنی ارایه شود، بهتر است در کنار تعداد و اسامی کتاب‌هایی که هر ناشر در کنار غرفه‌ی خود به نظر بازدیدکنندگان می‌رساند، مدت و زمان انتظار کتاب‌های مانده در ممیزی ارشاد را هم اعلام کند. باید باور کرد تحقق این پیشنهادِ غیرواقعی می‌تواند نمایشگاهی پربار را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. [متن این یادداشت در روزنامه‌ی اعتماد]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top