خوابگرد قدیم

نیم‌فاصله‌ی نازنین در ویستا

۱۲ فروردین ۱۳۸۷

شمار فارسی‌زبانانی که از ویندوز ویستا استفاده می‌کنند، روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. برخی از دوستان ناراحت بودند که برنامه‌ی «تری‌لی‌آوت» در ویندوز ویستا اجرا نمی‌شود و از نعمتِ ایجاد «نیم‌فاصله» به شکل اصولی، محروم‌اند و زندگی بر ایشان تلخ گردیده! پاسخی برای‌شان نداشتم تا یکی از خودِ ایشان راه حل را یافت و برایم نوشت، به این قرار:

تصویر راهنمای تری‌لی‌آوت در ویستاابتدا به پوشه‌ای بروید که برنامه‌ی «تری‌لی‌آوت» را در آن گذاشته‌اید. روی آیکون اجرایی برنامه راست‌کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی Properties کلیک کنید. برگه‌ی Compatability را انتخاب کنید و در بخش Compatability Mode جلوی عبارتِ Run This Program in Compatability Mode For را تیک بزنید، اوکی کنید و دوباره از زندگی لذت ببرید.

از کسانی که نخستین‌بار است با موضوع «نیم‌فاصله» روبه‌رو می‌شوند، و نیز کسانی که سیصدمین بار است با آن روبه‌رو می‌شوند، ولی هم‌چنان به آزار دادن خوانندگان وبلاگ یا سایت خود ادامه می‌دهند؛ خواهش می‌کنم به این صفحه بروند و این راهنمای بسیار ساده را یک‌بار برای همیشه بخوانند و به کار گیرند. برای خیلی تنبل‌های عزیز هم فشرده‌‌ترین صورتِ ممکن ِ آن راهنما را در زیر می‌آورم:

نیم‌فاصله
برای ایجاد فاصله میان کلمات، از کلید Space استفاده می‌کنیم که به آن می‌گوییم «فاصله». اما یک نوع فاصله هم برای ما فارسی‌‌نویسان هست که به آن می‌گوییم «نیم‌فاصله» که با زدن هم‌زمان دو کلید Shift و Space ایجاد می‌شود. برخی کلمه‌ها هستند که از چند پاره تشکیل شده‌اند، ولی در مجموع یک کلمه محسوب می‌شوند، مثل «می‌شود»، «رفته‌اند»، «دست‌ها»، «همه‌ی» یا همین کلمه‌ی «نیم‌فاصله». بیش‌ترین کاربردِ «نیم‌فاصله» در «می» افعال مضارع، «ها»ی جمع، پسوند فعل‌ها، و کلمه‌هایی ست که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند.

برنامه‌ی تری‌لی‌آوت
روی این لینک کلیک کنید و یک برنامه‌ی بسیار سبک را (به اسم تری‌لی‌آوت) دانلود کنید. این یک فایل zip است. آن را از حالت زیپ خارج کنید و روی آیکون برنامه کلیک کنید. بلافاصله به سمت راست نوار پایین Desktop شما یک علامت تازه اضافه می‌شود. بدون نیاز به وارد شدن به این برنامه، از این پس شما در هر محیطی از ویندوز که تایپ کنید (نت‌پد یا ورد یا هر محیط دیگر) امکان ایجاد «نیم‌فاصله» را نیز دارید؛ کافی ‌ست به جای زدن کلید Space کلید Shift را بگیرد و هم‌زمان کلید Space را بزنید.

علاوه بر امکان ایجاد «نیم‌فاصله»، با این برنامه می‌توانید حتی کلیدهای کیبورد خود را به دلخواه خود تعریف کنید. کافی‌ ست روی آیکون برنامه راست‌کلیک کنید و بعد از انتخاب گزینه‌ی «آرایش صفحه کلید» قولنج کیبوردتان را بگیرید. توصیه می‌کنم اعداد ردیف بالای کیبورد خود را هم یکی یکی با اعداد فارسی جایگزین کنید و هنگام تایپ از آن‌ها استفاده کنید تا اعداد میان نوشته‌های شما روی وب، در هر ویندوزی به شکل فارسی دیده شود.

برای مطالعه‌ی راهنمای کامل این برنامه و نیز راهنمای ساده‌ی درست‌نویسی فنی در کامپیوتر و برای وب، روی این‌جا کلیک کنید، با دقت مطالعه کنید و به کار بندید تا، رستگار شوید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top