خوابگرد قدیم

کارگاه‌های داستان کوتاه و رمان محمدحسن شهسواری

۲۱ فروردین ۱۳۸۶

از اواسط اردیبهشت امسال، محمدحسن شهسواری، دو دوره‌ی آموزشی داستان کوتاه و رمان را به شکل کارگاهی، در شهر کتاب مرکزی تدریس می‌کند: کارگاه داستان کوتاه، در ۱۰ جلسه، روزهای پنج‌شنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲، و کارگاه رمان به مدت یک سال، هر هفته، پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۶.

در کارگاه رمان، او سعی می‌کند نگارش رمان کلاسیک را که در سه پرده روایت می‌شود، آموزش دهد، و چون هنرجویان مکلف به نگارش هستند و شهسواری در هر جلسه باید تکلیف همان جلسه را بررسی کند، میسر نیست تعداد زیادی هنرجو شرکت کنند. به همین دلیل، کسانی که برای دوره‌ی رمان ثبت‌نام می کنند، پس از گفت‌وگو (مصاحبه) با شهسواری، و نهایتاً به تعداد شش نفر انتخاب خواهند شد. مجموع ۴۸ جلسه‌ی این دوره، دقیقاً فصل‌بندی و تقسیم‌بندی شده، به شکلی که هر هنرجو، به شرط پشتکار داشتن، در طول یک سال، نگارش یک رمان را به پایان خواهد رساند. جزییات بیش‌تر را اگر بخواهید، می‌توانید در ایـن‌جــا بخوانید.

از کارگاه داستان کوتاه او نیز کسانی بهره خواهند برد که  پیش از این با عناصر داستانی آشنایی کافی داشته باشند؛ چون این دوره نیز به معنای واقعی کلمه، کارگاه داستان است و هنرجویان موظف به نوشتن داستان و ارائه‌ی آن در کلاس‌اند، و در هر جلسه بین پانزده تا بیست دقیقه، متناسب با موضوع جلسه و نوع داستان‌های ارائه شده، مباحث تئوریک ادبیات داستانی ابیان می‌شود و پس از آن هنرجویان به خواندن آثارشان می‌پردازند و در ادامه، به نقاط قوت و ضعف آن‌ها به طور مفصل پرداخته خواهد شد. جزییات بیش‌تر این دوره را هم می‌توانید در ایـن‌جــا بخوانید. برای ثبت‌نام هر دو دوره، تا ششم اردیبهشت فرصت دارید که به دفتر مدیر روابط عمومی شهر کتاب (تقاطع حافظ و زرتشت، ساختمان مرکزی) مراجعه کنید و یا با تلفن ۸۸۸۰۶۷۴۳ تماس بگیرید.

محمدحسن شهسواری: مدت‌هاست دیگر عرصه‌ی هنر، به ویژه هنرِ عقل‌گرایی چون داستان‌نویسی، عرصه‌ی شعارهایی از قبیل استعداد، الهام یا قریحه‌ی ذاتی نیست. هر انسانی، هر که شرایط اولیه‌ی یک انسان بالغ و معمولی را داشته باشد، می‌تواند داستان‌نویس شود. تنها پشتکار لازم است تا فنون این فعالیت را یاد بگیرد. نوشتم «فعالیت» که منظورم را صریح از فعل نوشتن بیان کرده باشم. شما پای صحبت هر نویسنده‌ی بزرگ یا کوچکی که بنشینید، چیزی از الهام هنری برای‌تان نخواهد گفت… [متن کامل]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top