خوابگرد قدیم

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی هفتان

۱۵ مرداد ۱۳۸۴

از هفت‌اسمان فرهنگ و هنر در وب چه خبر؟می‌خواستم بگویم دوستانی که به خوابگرد لطف دارند و لینک خوابگرد را در وبلاگ و یا وب‌سایت خوشان گذاشته‌اند، تا دیر نشده لینک هفتان را هم به لیست خود اضافه کنند؛ ولی دیدم اولا این عبارت «تا دیر نشده» بسیار بی‌ربط است، ثانیا احتمالا باعث ضایعیت (بر وزن فاعلیت) خودم می‌شوم. لینک دادن را که نمی‌شود زور کرد. بنابراین از تصمیم خودم منصرف می‌شوم تا بعد!

چون جمله‌ی بالا را نانوشته فرض می‌کنم، در آغاز این همه حسن نیت را که نسبت به گشایش هفتان نشان دادید، صمیمانه پاس می‌دارم. هیچ اسمی نمی‌برم چون هیچ اسمی هم از کسانی که  صبر کرده‌اند ببینند هفتان ارزش معرفی دارد یا نه، نمی‌برم؛ مگر ظلم علی‌السویه عدل نیست؟! برای اطلاع می‌گویم که میزان بازدید هفتان در سه روز نخست بالای نه هزار بوده که این رقم، بازدید از صفحه‌های موضوعی آن را هم شامل می‌شود. در همین سه روز بیش از یک‌صد و شست نفر ثبت‌نام کرده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها هم بلافاصله شروع کرده‌اند به لینک‌گذاشتن در هفتان. بیش‌ترین لینک‌های حذف‌شده آن‌هایی بوده‌اند که کاربران به وبلاگ خودشان داده‌اند و در عین حال جنبه‌ی تبلیغی داشته است. قطعا مدتی باید بگذرد تا همه‌ی اعضا، به آداب ساده‌ی هفتان عادت کنند و از زحمت ویراستاران بکاهند.

برخی ایراد گرفته‌اند سفت و محکم که چرا لینک دادن به داستان و شعر محض در هفتان مجاز نیست؟ گمان نمی‌کنم در دلسوزی و علاقه‌ی من نسبت به داستان شک داشته باشید. انتخاب موضوعات هفتان با مشورت، تأمل و دقت بسیار و نیز با نگاه به کم و کیف جاری تولید محتوا در وب فارسی انجام شده. از ایراد خالی نیست قطعا این دسته‌بندی، اما در مورد داستان می‌گویم که اگر کسی بتواند یک خط‌کش دقیق به دست ما بدهد که آن خط‌کش را پیشکش اعضای هفتان کنیم تا بر اساس آن به‌سادگی و محکم بتوانند تشخیص بدهند که هر داستانی در هر وبلاگی ارزش عمومی برای لینک دادن در هفتان ندارد، آن‌وقت بنده دست‌های درازم را بالا می‌برم. این ایراد را وارد می‌کنند که مگر در نقد ادبی چنین خط‌کشی بوده که آن را به عنوان یک موضوع مستقل در هفتان جا داده‌ایم؟ می‌گویم نه، چنین معیار مشخصی به‌گونه‌ای که بشود به همه‌ی اعضا ارائه‌اش کرد، در دست‌مان نیست. اما تجربه و دقت نشان داده که شمار و حجم تولید محتوا در این زمینه بسیار اندک است، برخلاف حجم تولید داستان و شبه‌داستان و روایت و خاطره و قطعه و… این حجم اندک به دلیل کم‌بودنش و به نیت ارج‌گذاری ادبیات ارزش آن را دارد که در هفتان به‌طور جداگانه بازتاب داشته باشد. ضمن آن که دو موضوع مستقل «خبر و گزارش ادبی» و «یادداشت و نقد ادبی» در هفتان این خاصیت را دارند که مخاطب را به سوی ادبیات (خصوصا از نوع داستانی‌اش) سوق دهند. اگر هم این استدلال و شیوه را نمی‌پسندید، بزرگی کنید و ببخشید.

ایراد دیگری که گرفته‌اند شمار زیاد لینک‌هایی‌ست که طی زمانی کوتاه منتشر می‌شوند. یکم این که برخی اعضای سایت به مرور و بر اثر ویرایش‌هایی که انجام می‌شود، به عنصر «ارزش عمومی» در انتخاب لینک بیش‌تر دقت خواهندکرد. دیگر این که هفتان چهارده موضوع فرهنگی هنری را پوشش می‌دهد و طبیعی‌ست که این تعدد موضوع خود باعث به‌روزرسانی پی‌درپی هفتان می‌شود. چهارم این که دقیقا با توجه به همین مورد اخیر یعنی تنوع موضوعات، هفتان به صورتی طراحی شده که اگر فرصت‌تان کم است و یا به موضوعات محدودتری علاقه‌مندید، ناچار نباشید صفحه‌ی اصلی آن را تحمل کنید که لینک‌ها با موضوعات مختلف و صرفا بر اساس زمان انتشار در آن دیده می‌شوند. هفتان را می‌توانید به صورت موضوعی و به چهارده روایت ببینید و از صفحه‌ی اصلی و موضوعاتی که دنبال نمی‌کنید به‌سادگی بگذرید. و آخر این که از کی تا حالا به‌روز شدن دایمی یک سایت یک نمره‌ی منفی محسوب می‌شود؟ برای من بهترین حالت دقیقا همین است که در این شوره‌زار، هر بار که به سراغ هفتان می‌روم، لینک‌های تازه‌ و به‌دردبخوری در آن بیابم. تنها در ادامه‌ی همین وضعیت و نیز تشدید این وضعیت است که هفتان می‌تواند به یکی از سایت‌هایی تبدیل شود که اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه و ادبیات در نخستین دقایق آن‌لاین‌شدن به سراغ آن بروند و دستِ خالی برنگردند.

با راه افتادن هفتان قطعا دست و بال من در لینکده‌ی خوابگرد کمی بسته‌تر می‌شود، ولی مطمئن باشید از کیفیتش نخواهم کاست. کمی هم دلم برای خوابگرد تنگ شده و همین که از حواشی ناگزیر راه‌اندازی هفتان فارغ شوم و کارها روی روال بیفتد، شروع به نوشتن درباره‌ی خوانده‌ها و یا موضوعات مورد علاقه‌ام خواهم کرد؛ مثل گذشته. دروغ هم نگویم در این چند روز گذشته با فیلترینگ احمقانه‌ی بلاگ‌رولینگ اصلا تمایلی نداشتم سراغ خوابگرد بیایم. وقتی می‌آمدم و ستون‌های خالی بلاگ‌رولینگ را می‌دیدم غصه‌ام می‌شد. این که متوجه حماقت‌شان شدند که فیلتر را از بلاگ‌رولینگ برداشتند یا دلیل دیگری داشته برایم مهم نیست. مهم این است که نام برخی آشنایان و دوستانم را دوباره دارم این بغل می‌بینم و دوباره زنده می‌شوم.

و نکته‌ی آخر این که دوباره و چندین باره تأکید می‌کنم که موفقیت هفتان به عضویت همه‌ی شما و حمایت همه‌ی شما بستگی دارد. محض رضای خدا اسم مرا به‌عنوان مدیر این سایت فراموش کنید. هفتان متعلق به همه‌ی شماست. تعارف نمی‌کنم؛ عملا این‌گونه است. به جای مدیر بگویید فلانی دارد نگه‌داری‌اش می‌کند. در هفتان عضو شوید، مطلب باارزشی اگر دیدید لینکش را در آن بگذارید، آن را به دوستان و خوانندگان‌تان معرفی کنید و اگر مایل بودید هفتان را به لیست‌تان اضافه کنید. قرار بود این جمله‌ی آخر را نگویم، نمی‌دانم چرا از دهانم در رفت!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top