خوابگرد قدیم

سرانجام کدام فیلم به جشنواره‌ی کن می‌رود؟

۲۷ فروردین ۱۳۸۲

‌‌جمعه ۲۹ فروردین روز نفس‌گیری ست برای سه فیلمساز ایرانی؛ “پرویز شهبازی، “جعفر پناهی” و “سمیرا مخملباف” منتظرند ببینند که بالاخره آخرین فیلم‌شان در یکی از بخش‌های جشنواره‌ی کـن خواهد بود یا نه؟
دفتر جشنواره تا کنون به هیچ‌یک از فیلمسازان خبر دقیقی نداده و همه چیز را به کنفرانس خبری روز جمعه موکول کرده؛ با این حال به نظر می‌رسد که تاکنون وضعیت دو فیلم “طلا” ساخته‌ی جعفر پناهی و “ساعت عصر پنجم” تازه‌ترین فیلم سمیرا مخملباف تا حدودی مشخص شده و گویا شانسی برای شرکت در بخش های اصلی مسابقه ندارند هرچند رایزنی‌های فشرده! برای چانه‌زنی همچنان ادامه دارد.
اما فیلم “نفس عمیق” پرویز شهبازی که توانست به عنوان یک فیلم متفاوت و خلاقانه، علاوه بر موفقیتی که در جشنواره‌ی فیلم فجر به دست آورد، نظر منتقدان و تماشاگران را هم به خود معطوف کند، همچنان این شانس را دارد که در یکی از بخش‌های اصلی جشنواره‌ی کن پذیرفته شود. باید دید مدیران جشنواره سرانجام به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.
فیلم “نفس عمیق” همچنان فاقد پروانه‌ی نمایش است و هنوز مشکلات ممیزی آن که به محتوای کلی فیلم برمی‌گردد، حل نشده است.
***
ادامه‌ی خبر جمعه ۲۹ فروردین


هنر چانه زنی
برخلاف پیش‎بینی من، فیلم “نفس عمیق” جای خودش را به فیلم سمیرا مخملباف داد. من این موفقیت را مدیون هنر چانه‎زنی مخملباف پدر می‎دانم؛ هنری که جعفر پناهی هم بهره‎ی متوسطی از آن دارد اما پرویز شهبازی، شاگرد بی‎استعداد این مکتب است!
پس از خواندن خبر، قاعدتا باید خوشحال می‎شدم از حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره‎ی کن اما بسیار خوشحال‎تر می‎شدم اگر فیلم نفس عمیق به بخش مسابقه راه می‎یافت. گمان من بر این است که اگر فیلم شهبازی در جشنواره‎ی کن موفق می‎شد، می‎توانست به یک الگوی متفاوت و نو تبدیل شود برای سینمای روشنفکری ایران اما خوب مثل این که بار هم به همت روابط عمومی فشرده‎ی محسن مخملباف، نماینده‎ی سینمای ایران باید فیلم دیگری از دختر مکرمه‎ی ایشان باشد که در افغانستان فیلمبرداری شده است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top