خوابگرد قدیم

نگاه‎‎‎شان کنید!

۱۲ اسفند ۱۳۸۱

پستی، رمان جدید کاتب
اگر از من بخواهند که از میان قصه نویسان نسل جدید کسانی را نام ببرم که اول نویسندگی می‎کنند وبعد زندگی، حتما اسم محمدرضا کاتب را به عنوان دومین نفر نام می‎برم. کاتب را قبلا که دانشجوی دانشکده‎ی صداوسیما بود از نزدیک می‎شناختم و حالا کمی از دورتر؛ نویسنده‎ی همیشه خندانی که برخلاف خیلی از نسل چهارمی‎ها تا همین الان انبوهی از مجموعه داستان و رمان( بیش از ۲۵ اثر) را در سیاهه‎ی آثارش ثبت کرده. دو سال پیش رمان بحث‎برانگیز “هیس” او توانست جایزه‎ی اول انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات را بگیرد. “هیس” هم به لحاظ مضمون و هم از نظر ساختار رمان متفاوتی بود درمیان آثار کاتب که تلاش داشت امکانات رمان فارسی را گامی به جلو ببرد( شناخت بیش‎تر به نقل از روزنامه‎ی همشهری و به قلم خودم). و حالا چند وقتی ست رمان “پستی” او وارد بازار کتاب شده که گویا گام دوم کاتب در مسیری باشد که از رمان هیس شروع کرده بود. اگر خواننده‎ی حرفه‎ای آثار ایرانی هستید حتما “پستی” را هم در برنامه‎ی مطالعه‎ی خودتان قراربدهید. پس از خواندن آن، حرف‎های کاتب درباره‎ی رمانش هم خواندنی ست. اگر کسی هم آن را خوانده و نقد و نگاهی به این رمان دارد لطفا پیام بگذارد. نقد و نگاه خودم به این رمان هم بماند برای بعدتر که شمار بیش‎تری آن را خواندند.

زبان فارسی در دنیای ارتباطات
گاهی وقت‎ها در بین وبلاگ‎های جورواجور به وبلاگ‎هایی برمی‎خورم که واقعا تخصصی هستند و آن هم با موضوعاتی که می‎تواند مخاطبان خاصی داشته باشد. یکی از آن‎ها وبلاگ پر و پیمان “بهرام اشرف‎زاده” است با عنوان جدی و تخصصی زبان فارسی در دنیای ارتباطات. این وبلاگ واقعا ارزشمند است و به اعتقاد من هرکسی که دستی به قلم دارد باید از آن غافل نشود. البته این به معنای تایید همه‎ی نظرات نویسنده‎ی وبلاگ نیست اما دست مریزاد او را که این جای خالی را پرکرده است. این وبلاگ به مطالب گوناگون در حوزه‎ی زبان و زبانشناسی و به ویژه خط فارسی و زبان فارسی می پردازد. مباحثی از قبیل ترجمه، ویرایش، واژه گزینی، رسم الخط، دستورزبان و نظایر آن، از جنبه های نظری و کاربردی، مورد علاقه‎ی نویسنده است و نویسنده سعی دارد برای مسائل و مشکلاتی که در این زمینه مطرح می شود پاسخ های علمی خود را ارائه کند. و بالاخره این که به گفته‎‎ی خودش کلیه مطالبی که دراین وبلاگ مطرح میشود صرفاً جنبه علمی دارد.

عکاسباشی
یکی دیگر از وبلاگ‎های تخصصی که قبلا هم آن را معرفی کرده‎ام، وبلاگ عکاسباشی ست. نویسنده‎ی آن محمدرضا طهماسب‎پور استاد دانشگاه در رشته‎ی عکاسی ست که چند ماه پیش کتاب تحقیقی و بسیار ارزشمند “ناصرالدین، شاه عکاس” را هم منتشرکرد. البته طهماسب‎پور از دوستان من است و به اصرار من بلاگ‎نویسی را شروع کرده و حالا که چند وقتی از افتتاح وبلاگش می‎گذرد، می‎بینم که علاقه‎مندان به عکاسی می‎توانند مخاطبان جدی او باشند. او به جز خبرهایی که دراین حوزه می‎دهد با تسلط کاملی که به تاریخ عکاسی ایران دارد، گاهی اوقات یادداشت‎های خواندنی منحصربه‎فردی هم می‎نویسد که گمان می‎کنم برای دانشجویان رشته‎ی عکاسی و نیزعکاسان حرفه‎ای غنیمتی ست.

پنجاه سال موسیقی ایران
این مجموعه گزیده ای ست از بیش از نیم قرن موسیقی ایران. تمام ترانه ها نسخه ی اولیه هستند با ساختار mp3 و قابل کپی کردن و اجرا. مجتبی معصومی این مجموعه را به دوستداران موسیقی تقدیم کرده است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top