خوابگرد قدیم

نامه ی عصبی صاحب یک سایت فرهنگی لحظاتی پس از هک شدن سایتش

۱۶ دی ۱۳۸۱

خوابگرد عزیز سلام
واقعا شوکه شدم ! اصلا نمی تونم فکر کنم. شب گذشته بین ساعت های ۱:۳۰ و ۳:۰۰ بامداد، سایت behrooznaj.com هک شد و کلیه فایل ها از بین رفته! جالب اینه که فقط این سایت رو سرور هک شده! این یعنی طرف با سایت مشکل داشته (ولی ما دشمنی نداشتیم…اعلان جنگی نشده بود.) حالا موندم چی کار کنم؟ خیلی خوبش اینه که ۲ روزهid , pass بدن و بعد باید بشینم دوباره upload کنم … حالا ۱۶۰ Mb رو از کجا بفرستم ؟ هر isp و کافی نتی که می رم می گن bandwith مون رو می گیره! همش دلیل الکی، خوبه کلی پول می گیرن… کلی mail فرستادیم برای معرفی سایت، حالا هر کی کلیک می کنه می بینه هیچی نیست. این یعنی شکست کامل، یعنی بی اعتباری[…]
ایده ی ساخت یه سایت فرهنگی که با بقیه ی سایت های ایرانی و فارسی که بیش تر برای سرگرمی و خنده ساخته شدن فرق داشته باشه سال ۷۹ به ذهن من و یکی از دوستان رسید. سریعا شروع کردیم به ساختن و نوشتن … کارها خوب و با سرعت پیش می رفت طوری که در یک هفته دفاتر شعر فروغ فرخزاد و سهراب سپهری رو نوشتیم ( و این برای ما که تازه فارسی نوشتن رو شروع کرده بودیم رکورد خوبی بود ). متاسفانه دوستم به خاطر مریضی که داشت فوت کرد و من رو تنها گذاشت. ۲-۳ نفری هم که یه خورده کمک می کردن گذاشتن و رفتن. همه ی اطلاعات و مطالب تایپ شده رو هم از دست دادیم… تا تابستان سال ۸۰ که به تنهایی شروع کردم به ساختن یک سایت با همون محتوا. و بالاخره تونستم ۱۷ فروردین سال ۸۱ سایت رو بیارم بالا. از اون موقع حدود ۷ ماه شبانه روزی کار می کردم و تایپ می کردم و روزی ۲-۳ ساعت می خوابیدم. روز به روز سایت معروف تر می شد و بیننده بیش تر می شد که از یه طرف خوب بود واز یه طرف وحشتناک، چون باعث می شد صورت حساب های سنگینی از طرف سرورآمریکایی برام بیاد. اواسط آبان ماه بود که یه سرور ایرانی با قیمت مناسب و امکانات عالی پیدا کردم وبه اون جا نقل مکان کردیم که فعلا رو این سرور هستیم (بودیم!).[…]
حالا می خوام از مشکلات سایت داشتن تو ایران براتون بگم:
این جا ایرانه پس باید برای هر کاری یه دلیلی که آخرش به پول و سود برسه، فکر کرد وگرنه هیچ کی باهات نیست! به هرکتابفروشی وانتشارات یا شرکتی رفتیم واز سایت گفتیم، جز جواب های دلسرد کننده هیچ عایدمون نشد. تنها انتشارات دارینوش گفت که می تونه کتاباش رو در اختیارمون بذاره؛ اون هم با لوگو وعلامت خودش ! این جا ایرانه و کاربرها تنها به ۳ چیز فکر می کنن: ۱-chat 2- سکس ۳- تفریح و خنده. هنوز به اینترنت به عنوان یه امکان تفریحی نگاه می کنن! وای بر ما… سایت های فارسی به هم اعتماد ندارن، اصلا همدیگه رو قبول ندارن. بارها به سایت forughfarrokhzad.orgاعلام کردیم که اشعار فروغ رو گذاشتیم رو شبکه، ولی حتی زحمت نمی دن به خودشون جواب نامه رو بدن! باز بیامرزه پدر و مادر پندار رو که ما رو یه روز معرفی کردن !
و اما بزرگ ترین درد ما…
وقتی می خواستیم سرور رو عوض کنیم نیاز شدید و فوری به پول داشتیم… این مسئله رو اعلام کردیم و۳ جور جواب گرفتیم:
۱- ایرانیان ایران به صورت عذاب آوری به تحقیر سایت و خنده پرداختن.
۲- ایرانیان ایران می گفتن: بر فرض که پول دادیم، از کجا معلوم که برای سایت خرج می کنی؟!
۳- ایرانیان خارج از کشور خواستار توضیح نحوه ی پرداخت شدن !
این۳ جواب کاملا تفاوت بین فرهنگ ها رونشون می ده. گروه اول همه چی رو برای خنده می خوان؛ ملتی متحجر با خواسته هایی پست… گروه دوم از بس دزدی و بدی دیدن، به هیچ کس اعتماد ندارن! ( آخه اگه من دزدم، دیگه هیچ راه بهتری برای این کار نبود ؟ همچین هم می گن انگار میلیون میلیون برام پول می خوان بفرستن!)… و گروه سوم که خارج از کشورهستن، فرهنگ این رو کسب کردن که برای استفاده ازهر چیزی باید بهاش رو پرداخت!( ولی ما نمی تونستیم ازاون ها پولی دریافت کنیم!).
دردها بسیار و مرهم نیست…www.behrooznaj.com
———————
شما نظری ندارین؟
توضیح: خدا رو شکر مشکل این دوست نادیده بعد از دو روز درست شد. دست همه درد نکنه به خاطر همدلی و نظرات شون…مهربون باشید همیشه.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top