کتاب‌ها معرفی

یک پیچش جانانه

فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

در واقع، کتاب سند داستانی و مکتوب سال‌های پس از یازده سپتامبر است. زمانی که اف. ‌بی. ‌آی اجازه پیدا کرده به همه‌ی جنبه‌های خصوصی زندگی افراد به بهانه امنیت ملی دخالت کند، شکنجه‌ کند و به کسی پاسخگو نباشد و این‌جاست که هری بوش، این فرزند خلف «فیلیپ مارلو»، وارد می‌شود.

نور پنهان
مایکل کانلی
مترجم قاسم کیانی مقدم
ناشر: مضمون

محمد مقدسی: «نور پنهان»، نهمین کتاب از مجموعه رمان‌های کارآگاه «هری بوش» و در واقع نقطه‌ عطف کاری این کارآگاه است. رمان، جایی آغاز می‌شود که هری از اداره پلیس لس‌آنجلس بازنشسته شده‌است، اما ردای شوالیه‌ای عدالت را از تن درنیاورده. او به دنبال به نتیجه رساندن یکی از پرونده‌های نیمه ‌تمام خودش است؛ قتل زن جوانی که در دستگاه عریض و طویل هالیوود کار‌ می‌کرده. تصویر آخری که هری بوش از جنازه زن دیده، دست از سر او برنمی‌دارد و حالا، او خودش را استخدام کرده تا یک‌تنه عدالت را برای انسانی که در برابر عظمت هالیوود و پلیس و دیگر سازمان‌های امنیتی آمریکا ناچیز است، اجرا کند.

🔹در واقع، کتاب سند داستانی و مکتوب سال‌های پس از یازده سپتامبر است. زمانی که اف. ‌بی. ‌آی اجازه پیدا کرده به همه‌ی جنبه‌های خصوصی زندگی افراد به بهانه امنیت ملی دخالت کند، شکنجه‌ کند و به کسی پاسخگو نباشد و این‌جاست که هری بوش، این فرزند خلف «فیلیپ مارلو»، وارد می‌شود. او که از قید و بند پلیس بودن هم رهایی پیدا کرده، حالا دنبال احقاق حق مظلومانی است که زیر چرخ بزرگ امنیت، سرمایه‌داری و زرق و برق هالیوود له و لورده می‌شوند.

🔹نور پنهان، مانند همه‌ی هارد ‌بویلد‌های کلاسیک، مسیری است‌ که در ابتدا سر راست به نظر می‌رسد، اما هر چه قهرمان/کارآگاه‌ در دل جاده پیش می‌رود، پیچ‌وخم و خطر جاده بیشتر می‌شود. حس عدالت طلبی که در‌ واقع نیروی محرکه داستان است و آن‌قدر قوی است ‌که‌ نه تنها تا انتهای رمان، بلکه تا سیزده رمان دیگر هم سبب می‌شود هری بوش دوام بیاورد.

🔹در جهانی‌ که روز به روز در سیاهی بیشتری فرو می‌رود، هری بوش، عدالت‌طلبی قهرمان است. نمود این عدالت‌طلبی را در صحبت‌های او با یکی از ماموران عالی رتبه اف. ‌بی. ‌آی می‌توان دید که عدالت را نه در پیگیری کور و بی‌قانون مظنونان تروریستی که در پیدا کردن قاتلان یکی از شهروندان جامعه می‌داند.

🔹قهرمان داستان که درست از روی نمونه‌های درخشان کارآگاه «هارد بویلد» ساخته شده، نمود همان توصیفی است که از کارآگاه در مقاله درخشان ریموند چندلر آورده شده؛ او یک مرد تنهاست، مردی صاحب غرور و عزت با رگه هایی از یک مرد رمانتیک. کارآگاهی که عاشق موسیقی جاز است، آن قدر که سی‌دی موسیقی جاز مورد علاقه کارآگاه همراه کتاب منتشر شده تا به همراهی با قهرمان و حال و احوالش کمک کند.

🔹در مورد هری بوش می‌توان مفصل‌تر نوشت، اما نور پنهان بیشتر از همه‌ی این‌ها، کلاس درس روایت و جنایی‌نویسی است؛ پلات قوی‌ای که در عین پیش بردن داستان معمایی خود، فرصتی را فراهم می‌کند تا به زندگی مرد میانسال ساکن لس‌آنجلس که تازه بازنشسته شده هم، نقب بزند. مهارت نویسنده در ایجاد تعادل بین این دو و خلق این توازن استادانه، حاصل سال‌ها کلنجار رفتن با ژانر و کلیشه‌هاست.

🔹نور پنهان را بخوانید تا علاوه بر همه‌ی لذت‌هایی که گفتم، یک یک پیچش روایتی جانانه را هم تجربه کنید، جایی که در سه فصل انتهایی رمان، عدالت در دیدگاه ما معنایی تازه‌تر و عمیق‌تر پیدا می¬کند. چنین ضیافت کاملی را نمی‌توان در داستان‌های غیر ژانری تجربه کرد، چون هنر غول‌های ژانر همین است؛ آن قدر مسلط هستند که می‌توانند قوانین را به هم بریزند و ژانر را با مجموعه کارهایشان دو سه گام جلوتر ببرند و همچون مایکل کانلی پرفروش‌ترین جنایی‌نویس دنیا باشند.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top