کتاب‌ها معرفی

دانشمند-تکاورانی آماده برای بالا بردن ضربان نبض‌های ما

خرداد ۱۴, ۱۳۹۸

با خواندن مجموعه‌ی «نیروی سیگما» می‌فهمیم وقتی می‌گویند سینمای هالیود تا مغز استخوان وامدار ادبیات است، یعنی چی. حتماً بسیار فیلم دیده‌اید از قهرمانی شاغل در یکی از بخش‌های دولتی آمریکا که درگیر ماجرایی می‌شود که اگر به سرانجام برسد، جهان رو به نابودی خواهد رفت. این قهرمان تنها و درک نشده، کم کم متوجه می‌شود نیروهایی از درون سازمان خودش خائنین اصلی هستند. ماجرا به مرور ابعاد جهانی می‌گیرد و داستان در چندین و چند کشور پی‌گیری می‌شود.

توفان شن
جیمز رولینز
هادی امینی
کتابسرای تندیس

 

محمد حسن شهسواری: قبلاّ در معرفی یکی دیگر از آثار «جیمز رولینز» در مورد زیرژانر «تکنوتریلر» گفته بودم. یادآوری کرده بودم از «مایکل کرایتون» با رمان «قضیه‌ی آندرومدا» و «تام کلیسی» با رمان بسیار مشهور «شکار اکتبر سرخ» به عنوان پدران این ژانر که بگذریم با غولی پرکاری به نام «جیمز رولینز» رو به میشویم که تعداد و حجم آثارش آدم را سر ذوق می‌آورد. حالا با همت انتشارات «کتابسرای تندیس» و «هادی امینی» معروف‌ترین اثر او در این ژانر، مجموعه‌ی «نیروی سیگما» پیش روی ماست. رولینز تا به حال سیزده جلد از این مجموعه را منتشر کرده که ما در زبان فارسی پنج جلد اول آن را در ختیار داریم و بقیه هم در راه هستند.

🔹اما نیروی سیگما چیست که حتا بسیاری از نظامیان و دولتیان آمریکایی از آن بیخبر هستند؟ چرا تمام افراد آن دانشمندان طرازی اول و نیز تکاوران درجه یکی هستند؟ ماموریت اصلی این تکاوران دانشمند یا دانشمندان تکاور، دستیابی یا حفاظت از برتری تکنولوژیکی ایالات متحده آمریکا در برابر دشمنان آن است.

 

دریاداری که به وجود آورنده‌ی این نیروهاست افرادش را این طور توصیف میکند: «ترکیبی از مخ و ماهیچه که قادرند با دقت یک جراح برای حفاظت و امنیت فن‌آوری‌های طبقه بندی شده اقدام کنند.»

🔹اما ماجرای توفان شن، اولین قسمت از این مجموعه‌ی عظیم از کجا آغاز میشود؟ شبی در موزه‌ی بریتانیا انفجار غریبی صورت می‌گیرد که همه چیز آن عجیب است. از منشا آن تا اثراتش. در این انفجار جسمی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که به یکی از داستان‌های دینی همه‌ی کتب مقدس، یعنی ماجرای ملکه سبا مربوط می‌شود.
از این جا به بعد داستان پیچ‌های زیادی می‌خورد که علاوه بر انگلیس و آمریکا، صحنه‌ی اصلی درگیری‌ها به عمان و صحرای مشهور آن و بقایای سرزمین ملکه‌ی سبا و نیز بهشت شداد منتقل می‌شود. کم کم دانشمندانِ تکاوری از اقصی نقاط جهان که هر کدام در این ماجرا درگیری شخصی و یا سازمانی دارند، گسیل منطقه می‌شوند. علاوه بر آن نیروهای بومی غریبی متشکل از زنانی که با تغییرات ژنتیکی قابل توجهی، توانایی‌هایی خاص به دست آورده‌اند، بخش دیگری از ماجرا را به خود اختصاص می‌دهند.

🔹خلاصه که اگر به هیجان، تکنولوژیهای جدید نظامی، و نیز تغییرات ژنتیکی، فیزیک کوانتم و مفاهیمی چون ماده و پادماده، و درگیریهای پرالتهاب فیزیکی علاقه‌مند هستید، توفان شن پیش روی شماست. خود من با این که انتخاب اولم در جنایی، تکنوتریلر نیست، راستش نتوانستم در ۱۵۰ صفحه‌ی پایانی رمان، آن را زمین بگذارم.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top