خوابگرد قدیم

بعد از تماشا پس گرفته می‌شود!

۲۲ مهر ۱۳۹۰

معیارهایی برای انتخاب سریال‌های دی‌وی‌دی
و یک خواهش دوستانه

از زمان انتشار این مطلب، دوستان چه حضوری و چه با ایمیل، از من سوال می‌کنند چه سریال‌هایی را برای دیدن توصیه می‌کنم. حق دارند برای این وسواس. چون هم همه‌مان وقت کم داریم و هم دامنه‌ی انتخاب گسترده است.

با برآورد من، نزدیک به سیصد سریالِ زیرنویس‌شده در بازار غیررسمی دی‌وی‌دی ایران وجود دارد. به زیرنویس‌نشده‌ها هم اشاره نکنیم بهتر است. بنابراین انتخاب سریال برای دیدن، کار ساده‌ای نیست.

اما من فقط می‌توانم به هم‌سلیقه‌ای‌های خودم پیشنهاد بدهم. مثلاً من بین ژانرها، از «کمدی»، «علمی، تخیلی» و یا «هارور» زیاد خوشم نمی‌آید، اما می‌میرم برای «درام». این است که واقعاً نمی‌شود به طور قطع سریالی را به کسی که زیاد نمی‌شناسیم‌اش پیشنهاد داد. اما می‌توانم روشی را که خودم برای انتخاب سریال پیش گرفته‌ام، توصیه کنم. [ادامـــه]

مرحله‌ی اول: دوستان
مثل هر انتخابی، به ویژه در زمینه‌ی آثار هنری، پیشنهاد دوستانِ هم‌سلیقه بهترین روش است.

مرحله‌ی دوم: استودیوی منتخب
استودیوی‌های سریال‌سازی، مثل ناشران بزرگ، به «برند» تبدیل شده‌اند. استودیوی محبوب من «اچ بی او»‌ست. تقریبا تمام سریال‌های‌شان محبوب من‌اند. شما هم می‌توانید بنا به تجربه، استودیوی محبوب‌تان را پیدا کنید.

مرحله‌ی سوم: رجوع به سایت IMDB
انتخاب کاربران این سایت، به تجربه‌ی من، به خصوص در مورد سریال بسیار درست است. اگر به بخش تلویزیون این سایت سر بزنید، می‌بینید که در بالای صفحه‌ی هر سریال، امکان امتیازدهی برای کاربران گذاشته‌اند و شما می‌توانید از ۱ تا ۱۰ به آن سریال نمره بدهید. عددِ بزرگتر هم متوسط درجه‌بندی کاربران است.

این عدد به من در انتخاب سریال خیلی کمک کرده است. به طور قطع سریال‌های که درجه‌شان از ۹ به بالا هستند، انتخاب‌های بسیار خوبی برای دیدن اند، حتا اگر جزو ژانرهای مورد علاقه‌ی من نباشند. یعنی من امتحان کرده‌ام و نزدیک به صدردرصد درست بوده است.


این هم بیست سریال اول منتخب کاربران IMDB:

فهرست بیست سریال برتر سایت IMDB


فقط حواس‌تان باشد این رتبه‌بندی در مورد سریال‌های با بیشتر از پنج هزار رأی است. برای مثال سریال خوبی مثل Shameless که تا به حال کمتر از این عدد کاربر به آن رای داده‌اند، در این جدول نیست. همین طور مینی‌سریال‌ها هم در جدول بهترین‌ها نیستند؛ مثلا مینی‌سریال Band of Brothers که در درجه‌بندی عدد بالای ۹.۶ را آورده است.

مرحله‌ی چهارم: ژانر
مسلماً ذائقه‌ی هنری ما با برخی ژانرها سازگارتر است و با برخی نه. همان طور که گفتم من از ژانر علمی، تخیلی زیاد خوشم نمی‌آید، بنابراین حتا اگر سریالی با مایه‌های غلیظ این ژانر، در این سایت مثلاً در درجه‌ی‌بندی، عدد خوب ۸٫۵ را هم گرفته باشد، طرفش نمی‌روم. همان طور که خواهید دید در این سایت در همان صفحه‌ی اول و بالای صفحه، ژانر سریال را نوشته است (همان که من در ستون سمت راست جدول بالا آورده‌ام) بنابراین با رجوع به این بخش می‌توانید به انتخاب‌های خود سر و شکل بهتری بدهید. برای مثال، اگر در معرفی ژانر یک سریال فقط نوشته باشد درام، یا درام و جنایی، حتی اگر ۸٫۵ هم گرفته باشد، حتماً آن را می‌بینم.

مرحله‌ی آخر: تست کردن
آخرین مرحله تست کردن است. مثلاً به سریال جدیدی برمی‌خورم که نمره‌اش ۸٫۱ است، دوستی هم پیشنهاد نکرده و متعلق به استودی «اچ بی او» هم نیست. اما درامِ جنایی است. دو قسمت اول آن را سفارش می‌دهم و می‌بینم. اگر من را گرفت، ادامه می‌دهم وگرنه ما را به خیر و او را به سلامت.

هدیه:
برای راحتی کار شما دوستان عزیز سریال‌بین، فایلی اختصاصی از ۱۰۹ سریال تهیه کرده‌ام که دو ویژگی دارند: زیرنویس فارسی شده‌اند و در IMDB نمره‌ای بالاتر از هشت آورده‌اند. این فایل را با فرمت Pdf می‌توانید از این‌جا دانلود کنید و به کمک آن و با روش بالا، سریال‌های نزدیک به سلیقه‌ی خود را بی‌دردسرتر انتخاب کنید.

خواهش دوستانه و مهم:
همان‌طور که می‌بیند، چند سریال در بالای رتبه‌بندی IMDB هستند که برای ما بیننده‌های ایرانی زیاد جذاب نیستند، مستند اند، برخی‌شان هم «تاک‌شو» هستند و بعضی هم شاید برای فرهنگ آن‌ها جذاب باشد و برای ما نه. مثلاً «فرندز» در این سایت رتبه‌ی ۵۸ آورده، سریال «بیست و چهار» رتبه‌ی ۹۱، «فرار از زندان» ۹۲، «لاست» رتبه‌ی ۱۱۷ و «هیرو» ۲۲۲. در حالی که این سریال‌ها در ایران بسیار پرطرفدار اند.

این ایمیل را [email protected] درست کرده‌ام تا سریال‌بین‌های عزیز، رتبه‌بندی خود از سریال‌ها را به وجود آورند. یعنی یک لیست ساده تهیه کنید از سریال‌هایی که دیده‌اید و به آن‌ها نمره‌ای از ۱ تا ۱۰ بدهید و به این نشانی ایمیل کنید. اگر از این پیشنهاد استقبال شود، نتیجه‌اش را هر ماه منتشر می‌کنم. شاید هم یک روزی ما IMDB خودمان را راه انداختیم. آرزو که بر عشاق عیب نیست!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top