خوابگرد قدیم

کتاب داستانی محبوب‌ شما کدام است؟

۱۹ بهمن ۱۳۸۹

نظرسنجی از وبلاگ‌نویسان برای انتخاب کتاب داستانی محبوب سال ۱۳۸۸

با همه‌ی اوضاع بدی که نشر ادبیات داستانی در سال ۱۳۸۸ از نظر ممیزی بسیار سخت‌گیر و در عین‌حال سلیقه‌ای داشت، دستِ‌کم ۱۴۰رمان و مجموعه‌داستان جدید منتشر شد. این که رفتار حکومت در زمینه‌ی ادبیات داستانی افزون بر تأثیری که بر شمار آثار دارد، چه اثری هم بر کاهش کیفیت آثار می‌گذارد، موضوع این نظرسنجی نیست. معتقدم تا هنگامی که ناشران و نویسندگان مستقل از تنگ‌ترین منفذِ موجود هم می‌توانند کتابی منتشر کنند، من ِ خواننده نیز باید با ایشان همراهی کنم؛ چه رسد به این که در همین فهرست بودند آثاری که توانستند توجه خوانندگان را برانگیزند یا به موضوع بحث و گفت‌وگوی خوانندگان و منتقدان تبدیل شوند. اگر با نظر من موافق‌اید، خواهش می‌کنم شما هم با خبررسانی به دیگران، این برنامه را یاری کنید.

هم‌چون دوره‌ی نخست، این نظرسنجی نه مسابقه است، نه یک جایزه‌ی ادبی، نه من و شما این‌جا بر جایگاه داور ادبی. صحبت بر سر کتاب‌هایی ست که از خواندن‌شان لذت برده‌ایم. این نظرسنجی برای این است که تا می‌توانیم، در کنار هم بر رخوت تزریقی! غلبه کنیم، حتا اگر بهانه‌مان ادبیات داستانی باشد. در باره‌ی کتاب‌هایی که دوست داشته‌ایم یا نداشته‌ایم حرف بزنیم و در کنار هرگونه کارکردی که وبلاگ‌مان برای خودمان و بهره‌ای که برای دیگران دارد، در حد یک نوشته هم شده، از ادبیات داستانی نحیف‌مان سخن بگوییم و دیگران را هم با کتاب‌های دوست‌داشتنی خودمان آشنا کنیم.

در دوره‌ی نخست این نظرسنجی ۸۲ وبلاگ‌نویس شرکت کردند و کتاب‌های «برف و سمفونی ابری» پیمان اسماعیلی، «احتمالاً گم شده‌ام» سارا سالار و «نگران نباش» مهسا محب‌علی را به ترتیب و بنا به جمع امتیازات، «محبوب‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین» کتاب‌های داستانی سال ۸۷ در میان این وبلاگ‌‌نویسان معرفی شدند. متن فراخوان دوره‌ی پیشین را با اسامی برگزیدگان و فهرست شرکت‌کنندگان (با لینک) و نیز واکنش نویسندگان آثار معرفی‌شده، می‌توانید در این صفحه ببینید.

برای دوره‌ی دوم این نظرسنجی، برخلاف دوره‌ی پیش، از خیلی وقت پیش فهرست کمکی کتاب‌های سال ۸۸ را در این‌جا منتشر کرده‌ام که اتفاقاً از پربازدیدترین صفحه‌های خوابگرد در چند ماه اخیر بوده است. این فقط یک لیست کمکی ست؛ ممکن است کاستی‌ها و اشکالاتی داشته باشد که با کمک خود شما هم تکمیل می‌شود هم بی‌نقص.

نظرسنجی از همین لحظه شروع می‌شود و با توجه به این که برخی خوانندگان ادبیات بنا به عادت  از فرصت تعطیلات نوروزی برای مطالعه بهره می‌گیرند، مهلت شرکت در آن تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۳۹۰ خواهد بود.

بیان این توضیح هم ضروری ست که پارسال در کنار جار و جنجال‌های بیهوده، پیشنهادهایی هم گرفتم از برخی دوستان برای برگزارکردن این برنامه به شکلی کامل‌تر، اما چه کنم که بیماری و گرفتاری اجازه‌ی صرف انرژی و وقت بیش‌تر از این نمی‌دهد و بر خودم آشکار است که برگزارکردن آن به همین شکل، بسیار بهتر از اصلاً برگزارنشدن است. از این دوستان، هم سپاسگزارم هم شرمسار.
[آیین شرکت در برنامه را در ادامه‌ی مطلب بخوانید]

آیین شرکت در این برنامه
هر وبلاگ‌نویس می‌تواند حداکثر سه کتاب برگزیده‌ی داستانی خود را از میان آثاری که برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ چاپ شده، به ترتیب از یکم تا سوم، در یک پست جداگانه اعلام کند و متن پست را با آدرس مستقل مطلب در وبلاگ، نام وبلاگ (و در صورت تمایل نام خود) حداکثر تا تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ به ایمیل [email protected] بفرستد.

توجه کنید که برای پرهیز از تغییرات احتمالی در متن وبلاگ، باید اسامی برگزیدگان خود را نیز حتماً در متن ایمیل بیاورید. در غیر این صورت، کتاب‌هایی که در نخستین مراجعه به وبلاگ دیده شوند، در لیست نهایی ثبت خواهند شد.

کتاب یکم سه امتیاز، دوم دو امتیاز و سوم یک امتیاز خواهد گرفت، و نهایتاً جمع امتیازها، سه برنده‌ی نهایی را مشخص خواهد کرد.

قرار نیست آثار محبوب خود را به تفکیک مجموعه‌داستان و رمان اعلام کنید. این برنامه فقط برای انتخاب سه کتاب داستانی برتر از دیگاه وبلاگ‌نویسان است. بنابراین اگر وبلاگ‌نویسی سه کتاب برگزیده‌ی خود را به تفکیک مجموعه و رمان یا بدون اولویت ذکر کند، فقط کتاب‌های یکم تا سوم موجود در متن او (به ترتیب) در امتیازگیری شرکت داده خواهد شد.

مجبور نیستید لزوماً از میان فهرست کمکی کتابی را برگزینید، قرار هم نیست همه‌ی آثار سال ۸۸ را خوانده باشید. فقط کافی ست کتاب محبوب‌تان (حتا اگر یکی باشد)، داستانی ایرانی در حوزه‌ی بزرگسال باشد که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۸ منتشر شده  باشد.

جزییات بیش‌تر
منظور از وبلاگ‌نویس، هر شخص حقیقی ست که در فضای وب صفحه‌ای مستقل با آدرس مستقل برای نوشتن دارد، اعم از وبلاگ، سایت شخصی یا یک صفحه از یک سایت که بشود به صورت اختصاصی به آن لینکِ باز داد.

فقط وبلاگ‌نویسانی می‌توانند در این برنامه مشارکت کنند که دستِ‌کم ده مطلب در وبلاگ‌شان منتشر کرده باشند و از تاریخ ایجاد وبلاگ‌شان نیز دستِ‌کم دو ماه گذشته باشد.
(با توجه به امکان عبور پنهان از این شرط، پرهیز از چنین کاری را به خود وبلاگ‌نویسان وامی‌گذارم و اگر این خطا آشکار نباشد، بنا را بر اعتماد و راستی می‌گذاریم.)

اگر همت کنید و افزون بر اعلام نام کتاب‌های محبوب خود، از یک خط تا هر قدر در باره‌ی آن‌ها نیز بنویسید، به هدف این برنامه بیش‌تر کمک کرده‌اید. هم‌چنین اگر افزون بر نام کتاب‌های برگزیده، نام سایر آثاری را که خوانده‌اید، در کنار برگزیده‌های‌تان بنویسید، در معرفی این‌ آثار به دیگران کمک کرده‌اید.

هم‌چون دوره‌ی پیش، دستِ‌کم باید ۵۰ وبلاگ‌نویس در این «انتخاب عمومی» مشارکت کنند تا شکل رسمی بیابد. در غیر این صورت، نتیجه‌ی نهایی اعلام نخواهد شد.

مهلت شرکت در برنامه، ممکن است تا ده روز بعد از ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ نیز تمدید شود.

نام و لینک مطلبِ همه‌ی مشارکت‌کنندگان به نام خود ایشان یا وبلاگ‌شان در خوابگرد درج خواهد شد. هر خواننده‌ای این امکان را دارد تا با مراجعه به فهرست وبلاگ‌ها، سلامتِ نتیجه‌‌‌ی نظرسنجی را ارزیابی کند.

این برنامه، هم‌چون دوره‌ی پیش جایزه‌ی خاصی برای برگزیدگان نهایی در نظر نگرفته است. در اوضاع کنونی، بهترین جایزه برای نویسندگان آثار برگزیده، نفس مشارکت وبلاگ‌نویسان و اعلام نظرشان است.

این برنامه را وبلاگ «خوابگرد» برگزار می‌کند، هیچ پشتیبان مالی ندارد و میزان موفقیت آن به میزان مشارکت همه‌ی شما بسته است. این برنامه از آنِ وبلاگ‌نویسان فارسی‌زبان است و هرگونه تلاش فرد فرد شما برای رونق بیش‌تر آن، به رونق این جامعه‌ی مجازی و نیز ادبیات داستانی ایران یاری می‌رساند.

شما نیز می‌توانید با انتشار این فراخوان در وبلاگ‌ها یا رسانه‌های دم دستِ خود یا با درج لوگو، به این برنامه کمک کنید.

شرکت نویسندگانی که خود اثری در سال ۸۸ دارند، به شرط وبلاگ‌نویس بودن‌شان و نیز وبلاگ‌نویسان غیرایرانی که به زبان پارسی می‌نویسند، هیچ منعی ندارد.

+ فهرست کمکی آثار داستانی منتشرشده در سال ۱۳۸۸

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top