خوابگرد قدیم

غلت و واغلت در میان آثار داستانی سال ۸۸

۲ مهر ۱۳۸۹

اردیبهشت‌ماه امسال، در کنار فراخوان نظرسنجی از وبلاگ‌نویسان برای انتخاب «محبوب‌ترین» کتاب داستانی سال ۸۷، یک فهرست کمکی هم از آثار همان‌سال منتشر کردم. از میان بحث‌هایی که در باره‌ و در حاشیه‌ی نظرسنجی درگرفت، یکی از مهم‌ترین‌هاش این بود که برخی وبلاگ‌نویسان از انتشار همان تعداد آثار هم بی‌خبر بودند و  سوای برخی دوستان که غریبه بودن این فهرست را دلیل بر دوری‌شان از فضای ادبیات تلقی می‌کردند، شماری هم می‌گفتند که کاش این فهرست بسیار زودتر منتشر شده بود تا برای بررسی و انتخاب و مطالعه، بیش‌تر فرصت می‌داشتند.

حالا، فهرست آثار داستانی منتشرشده در سال ۱۳۸۸ را تقدیم همگان می‌کنم، بسیار زودتر! به زمان نظرسنجی برای آثار سال ۸۸ هنوز خیلی مانده، و حتا اگر امکان برگزاری دومین دوره‌ را هم پیدا نکنم، این فهرست به درد خیلی‌ها خواهد خورد. دست‌به‌نقد با همین فهرست و قبل از آن که جوایز غیردولتی برگزار شوند، به پیشباز دومین دوره می‌رویم، تا ببینیم فردا چه خواهد شد!

در مجموع، ۱۳۸ کتاب داستانی (چاپ یکم) در سال ۱۳۸۸ منتشر شد شامل ۴۹ رمان و ۸۹مجموعه‌داستان. این آمار نسبت به سال ۸۷ آشکارا رشد داشت، که به نظر من بیش‌تر به کمی شل گرفتن ممیزی در وزارت ارشاد مربوط می‌شد؛ به‌خصوص در نخستین ماه‌هایِ بعد از خردادِ پرحادثه‌ی پارسال و استقرار دولتِ بعد از نهم که عرصه‌ی نشر با اندکی سهل‌گیری در ممیزی روبه‌رو شد؛ روندی که تا اوائل تابستان امسال هم ادامه داشت و ناگهان دوباره دچار انقباض شدید شد!

این فهرست به تفکیک رمان و مجموعه‌داستان با ذکر ناشر هر اثر، بر اساس آمار خانه‌ی کتاب ایران و نیز اطلاعات گرفته‌شده از خود ناشران تهیه شده است. سپاسگزارم از سعید طباطبایی عزیز، دبیر جایزه‌ی «روزی روزگاری» و نیز دوست شفیق دیگری که در تهیه و تنظیم این فهرست مرا یاری دادند. فهرست را در این‌جا ببینید و به دیگران هم برسانید.




آدرس فید مطالب خوابگرد
https://www.khabgard.com/rss.asp
آدرس فید لینکده‌ی خوابگرد
https://www.khabgard.com/linksrss.asp

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top