خوابگرد قدیم

سنگربان جدید فرهنگ در جنگ نرم

۷ تیر ۱۳۸۹

در مراسم معارفه‌ی بهمن دری اخوی، معاون جدید وزارت ارشاد، رئیس وزارت‌خانه گفت: آقای دری یک فرد کاملاً کتاب‌شناس هستند که به این حوزه اشراف دارند و من خود شاهد بودم همین که نامی از فردی مؤلف می‌بردیم ایشان بیوگرافی آن فرد را کامل می‌گوید. این مهم است کسی کتاب‌شناس باشد، آن هم در دوره‌ای که در جنگ نرم هستیم.

چکیده‌ی سخنان بهمن دری اخوی
به نقل از خبرگزاری فارس

امام برای نهادهای رسمی بر اساس حدیث ثقلین نهادهای موازی را ایجاد کردند و به شدت هم مخالف حذف نهادهای قبلی بودند… باید روح فرهنگ اهل بیت را به مردم منتقل کنیم. یعنی با روحیه‌ی کارمندی که فاقد ابداع است نمی‌شود انقلاب را به یک نتیجه رساند. باید یک نوع فرهنگ جهادی به پا کرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری اخیراً در دیدار با اساتید بسیجی فرمودند، فرهنگ بسیج، جهادی است و نه قتالی.

دری با اشاره به تجربیاتش گفت: عصاره‌ی این تجربیات این است که اکنون می‌گویم با بوروکراسی فرهنگ انقلاب پیش نمی‌رود و اگر می‌خواهیم قله‌های پیشرفت فرهنگ بسیجی را حفظ کنیم، باید فرهنگ حدیث ثقلین را پی بگیریم.

وی با طرح این پرسش که حال بر اساس این مدل چه باید کرد، گفت: مقام معظم رهبری در این باره پاسخ جانانه‌ای دادند و بنده یاد گرفتم این نکته را در همه جلسات یادآوری کنم. ایشان می‌فرمایند: «‌در جمهوری اسلامی هرجا هستید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که کارها به شما مرتبط است»‌. در این گفته هم فرهنگ و هم مدل نهفته است.

معاون جدید امور فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: «امروز کشور به فعالیت‌های محتوایی و فرهنگ انقلابی نیاز دارد» ممکن است تصور کنید این جمله از فرمایشات مقام معظم رهبری است، اما این گفته از صحبت‌های رئیس جمهور محبوب آقای احمدی‌نژاد است که ترجمانی از این بهتر برای گفته‌های مقام معظم رهبری نیست.

بهمن دری به انتقاد از عملکرد معاونت امور فرهنگی در دوره‌ی پرویز نیز پرداخت و گفت: مثلاً یکی از انتقادات من به معاونت فرهنگی این است که چرا همه‌ی تمرکزش روی کتاب است؟ در حالی که کتاب یک مقوله‌ی ابزاری برای ارتقاء فرهنگ است و نباید تمرکز را روی آن گذاشت.

وی در ادامه، آسیب شناسی انقلاب، کم‌کاری در ارائه مبانی نظری انقلاب، مقایسه‌ی انقلاب ایران با انقلاب‌های جهان، کمبود آثار داستانی در حوزه‌ی انقلاب، کمبودهای فراوان در عرصه‌ی جنگ و دفاع مقدس، کمبود در عرصه‌ی نقد که مورد تأکید ویژه‌ی مقام معظم رهبری است، خلأهای محتوایی مراجع فکری و مراقبت از حوزه نشر را از موضوعاتی برشمرد که حتماً باید در دوره‌ی معاونت او مورد توجه قرار گیرد.

در مورد قصه و رمان اگر همین یک مورد را که مورد دغدغه‌ی مقام معظم رهبری است جدی بگیریم مشکل سینمایی و سریال‌های ما حل می شود. چرا که یکی از بزرگ‌ترین معضلات فیلم‌های ما نبود قصه‌های خوب است.
منبع

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top