خوابگرد قدیم

معرفی چند کتاب

۱۴ آبان ۱۳۸۵

شب‌های چهارشنبه
تصویر جلد «شب‌های چهارشنبه» ـ آذردخت بهرامیآذردخت بهرامی که داستان شب‌های چهارشنبه‌اش در مسابقه‌ی بهرام صادقی جایزه‌ی دوم را گرفت، تابستان امسال اولین مجموعه‌اش را منتشر کرد، ولی حیف که جزو مبتذل‌نویسانی‌ست که وزیر مبتذل‌شناس ارشادمان گفته “خدا راشکر این دسته از نویسندگان، خودشان ترجیح داده‌اند دیگر سراغ مجوز کتاب نیایند” و بهرامی که دو تا کتاب دیگر هم برای چاپ آماده کرده بود، مثل خیلی دیگر از مبتذل‌نویسان نشسته در خانه تا آب توبه بریزند بر سرش لابدّ! کتاب «شب‌های چهارشنبه» هشت داستان دارد که یکی‌اش همان داستان برگزیده‌ی مسابقه‌ی بهرام صادقی‌ست، یکی دیگر هم داستان «قله» است که قبلاً در کتابخانه‌ی خوابگرد منتشر شده بود. داستان‌های بهرامی چه قوی باشند که بیش‌ترشان هستند، و چه معمولی که بعضی‌شان هستند، همگی بسیار خواندنی‌اند. «شب‌های چهارشنبه» را نشر چشمه منتشر کرده در ۸۶ صفحه و با قیمت ۹۰۰ تومان.

رژ آجری
مجموعه داستان «رژ آجری» را «اکرم محمدی» نوشته که از سال ۱۳۶۸ در برلین زندگی می‌کند و از شاگردان عباس معروفی‌ست. این کتاب مجموعه‌ای‌ست از سیزده داستان کوتاه که تقریباً همگی رنگ و بوی غربت و مهاجرت و تبعید می‌دهند، اما غالباً در حس و فضایی شاعرانه که باعث می‌شود با تجربه‌ای نسبتاً متفاوت از این دست آثار روبه‌رو شویم. داستان «مریم بارانی» از این کتاب هم جزو داستان‌هایی بود که در مسابقه‌ی بهرام صادقی به مرحله‌ی نهایی راه یافته بود. این کتاب را که نخستین اثر اکرم محمدی‌ست، نشر گردون برلین منتشر کرده و متأسف‌ام که تهیه‌ی آن در ایران دشوار است. «مریم بارانی» را ولی می‌توانید در این‌جا بخوانید.

شنبه‌های راه‌راه و ثانیه‌های سربی
لیلی فرهادپور نویسنده‌ی ناآشنایی نیست و  رمان «شنبه‌های راه‌راه و ثانیه‌های سربی» او هم کتاب تازه‌ای نیست. این رمان را او در سال ۸۳ منتشر کرد، اما بدبختانه نمی‌دانم چرا اصلاً مورد توجه قرار نگرفت؛ در حالی که هم کتاب خوشخوانی‌ست و هم ماجرایش بسیار جان‌دار و جسورانه است که به موج بازداشت و زندانی‌شدن روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب مربوط می‌شود. فرهادپور حدود یک سال پیش با لحنی غم‌بار به من گفت که فلانی، وقتی آن را می‌نوشتم، فکر می‌کردم بهترین رمان سال را می‌نویسم، و چه خوب شد که آن را منتشر کردم، چون فهمیدم که هنوز خیلی راه مانده تا پیش بروم. شاید بزرگ‌ترین ایراد این رمانِ خواندنی که بخشی از تاریخ معاصر را ثبت کرده، ضعف عنصر تخیل و وام‌داری بیش از حد آن به ماجراهای پرشتاب واقعی باشد؛ ولی با این حال، این اشکال مهم، نمی‌توانست باعثِ این همه بی‌توجهی به این کتاب شود که نمی‌دانم چرا شد! به هر حال برای خواندن این رمان هنوز دیر نشده. «شنبه‌های راه‌راه و ثانیه‌های سربی» را انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر کرده در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰ تومان.

فدر Phedre
«فدر» نام نمایشنامه‌ای‌ست از «ژان راسین» فرانسوی که آن را در سال ۱۶۷۷ نوشته است. راسین نمایشنامه‌نویس بزرگ و شاخص مکتب کلاسیسیم است و این اثر او یک تراژدی‌ست در پنج پرده. نشر «فردا»ی اصفهان گویا مشغول انتشار مجموعه‌ی آثار راسین است که «فدر» نخستینِ‌ آن‌هاست و ترجمه‌ی آن را «مسعود سالاری» به انجام رسانده است. من که اهل نمایش نبوده‌ام و نیستم، ولی در میان شما هستند کسانی که مثل من نیستند. این کتاب در ۱۴۰ صفحه منتشر شده با بهای ۱۳۰۰ تومان.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top