خوابگرد قدیم

آقای تلویزیون، دست بردار از این در وطن خویش غریب!

۳ آبان ۱۳۸۲

سانسور در تلویزیون هم‌چنان ادامه دارد. سوای همه‌ی شکل‌های عقب‌مانده و مدرن سانسور در تلویزیون در همه‌ی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، مجموعه‌ی مستند کوچ سرخ تازه‌ترین برنامه‌ای‌ست که شنیده می‌شود به دام سانسور گرفتار شده است.

 

تا حالا می‌خواستم سکوت کنم و حرفی درباره‌ی ماجرای پخش این مجموعه‌ی Maziar Miriمستند نزنم، شاید همه‌چیز به خیر و خوشی تمام شود، اما دیروز شنیدم که این مجموعه‌ی مستند پس از چندبار پاس‌کاری شدن میان مدیران تلویزیون، سرانجام به این مرحله رسیده که کارگردان مجموعه، یعنی «مازیار میری»، باید خیلی محترمانه و در کمال خونسردی اساسی‌ترین بخش‌های اطلاع‌رسانی مجموعه را به دست خودش حذف کند تا برنامه امکان پخش بیابد. بلافاصله با مازیار میری تماس گرفتم و شنیده‌هایم را با او درمیان گذاشتم. میری حرفی نزد، فقط گفت که هنوز به روشن‌بینی برخی مدیران تلویزیون امیدوار است.

 

کوچ سرخ مجموعه‌ی مستندی‌ست که با موضوع زندگی گروهی از عشایر منطقه‌ی لرستان و با نگاه خاص سهم آنان در جنگ و تاثیر آن در زندگی امروزشان ساخته شده. عوامل سازنده‌ی این مجموعه همگی از حرفه‌ای‌های سینما و تلویزیون هستند و مجموعه به سفارش گروه حماسه و دفاع شبکه‌ی اول ساخته شده. چند قسمت اول را که دیدم، به میری گفتم «یعنی مدیران تلویزیون این‌قدر آزادمنش شده‌اند که می‌خواهند آن را پخش کنند؟» میری امیدوار بود و می‌گفت مدیران دست‌بالایی تلویزیون احتمالا همکاری خواهند کرد. ساختار این مجموعه بر مونتاژ شاعرانه‌ی تصاویر و ترکیب آن با موسیقی استوار است، ضمن این که در هر قسمت آن، روایتی کوتاه از زبان یکی از عشایر می‌شنویم درباره‌ی روزهای جنگ و وضعیت فعلی‌شان که رها شده‌اند به امان خدا و روزگاری را می‌گذرانند بدتر از روزگاری که حتا در گذشته داشته‌اند.

 

این مجموعه در جای‌جایش، روحی از یک واقعیت تلخ که همان دلسردی و نگاه منفی عشایر نسبت به حاکمیت است، موج می‌زند. میری در مونتاژ مجموعه تلاش بسیاری کرده که این تلخی را در فضایی شاعرانه تلطیف کند و حتا از من هم خواست که متن برنامه را طوری بنویسم که نه تنها هیچ قضاوتی نکند، بلکه بر شاعرانگی فضا بیفزاید و گاهی هم اطلاعات موجود در تصاویر را تکمیل کند.

 

قرار بود این مجموعه در هفته‌ی جنگ از تلویزیون پخش شود که نشد. حالا هم که دست به دست چرخیده تا اجازه‌ی پخش پیدا کند، به‌نظر می‌رسد که مازیار میری را تحت فشار گذاشته‌اند تا خودش نسبت به حذف همه‌ی روایت‌های تلخ مجموعه اقدام کند. که در این‌صورت این مجموعه هم به شکل هزاران برنامه‌ی بی‌بو و خاصیت دیگری درخواهد آمد که هیچ همخوانی‌ای با واقعیت‌های جامعه‌ی ایران نخواهد داشت. نمی‌دانم آیا کارگردان این مجموعه تسلیم این شرایط خواهد شد یا پایداری خواهد کرد و از خیر پخش این مجموعه خواهد گذشت؟

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top