خوابگرد قدیم

داوری جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی آغاز شد

۲۶ مهر ۱۳۸۲

با شرکت ۳۵۴ داستان‌نویس فارسی‌زبان از ۱۷ کشور جهان، داوری مرحله‌ی نخست جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی آغازشد.

 

ساعت ۲۴ روز ۲۵مهرماه ۱۳۸۲ مهلت تمدیدشده‌ی ارسال آثار نیز به پایان رسید و اکنون سیاهه‌ی کل آثار در صفحه‌ای مستقل منتشر شده که رد آن را می‌توانید در ستون سمت راست صفحه بیابید. شماره‌ی سمت راست هر داستان، شناسه‌ای‌ست که امور مسابقه با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود. شما نیز این شماره را برای مکاتبات احتمالی در آینده به خاطر داشته باشید.

 

گرچه بسیار تلاش کردیم که هیچ داستانی از شرکت در مسابقه محروم نشود اما ذات اینترنتی بودن شکل اجرایی مسابقه، احتمالا باعث شده که آثار برخی عزیزان یا به دست ما نرسد و یا آن که به دلیل خطاهای ناگزیر فنی از جانب فرستندگان آثار این مساله به‌وجود آمده باشد.

به هرحال این از تبعات روش اینترنتی مسابقه است که باید آن را پذیرفت. هرچند تاکید می‌کنیم که اگر نسبت به شرایط ارسال اثر آسان‌گیر نبودیم، شمار بسیار زیادی از عزیزان از شرکت در مسابقه محروم می‌ماندند که این خود بازمی‌گردد به عدم مهارت کافی عمده‌ی کاربران اینترنت در ایران؛ شاهد این ادعا این که برخی از شرکت‌کنندگان در مسابقه اعلام می‌کردند که به خاطر این مسابقه، برای اولین بار است که صاحب نشانی ایمیل شده‌اند. پس اگر علی‌رغم تلاش خودتان و کوشش ما باز هم از شرکت در مسابقه جا مانده‌اید، دلگیر نباشید و به آینده بیندیشید.

 

و اما برخی نکات آماری قابل توجه درباره‌ی نویسندگان و آثار حاضر در مسابقه: [متـن کـامـل گـزارش] 

 

۱) از میان ۳۵۴ داستان رسیده، ۱۰۴ داستان (حدود ۳۰درصد) متعلق به زنان داستان‌نویس است.

 

۲) میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۷/۲۷ است که از آن میان، کم‌سال‌ترین شرکت‌کننده کم‌تر از ۹ سال دارد و مسن‌ترین داستان‌نویس حاضر در مسابقه ۶۵ ساله است.

 

۳) شمار ۵۶ (حدود ۱۵درصد) داستان از فارسی‌زبانان مقیم خارج از ایران به دست ما رسیده است؛ شامل:

آلمان(۱۵داستان)، کانادا(۱۳)، آمریکا(۸)، انگلستان(۴)، سوئد(۴)، استرالیا(۲)، و از کشورهای پاکستان، سوئیس، هندوستان، هلند، دانمارک، فنلاند، امارات عربی، ژاپن، روسیه و چک هر کدام (۱) داستان.

 

۴) جای خوشبختی‌ست که ۶ فارسی‌زبان غیرایرانی نیز در مسابقه شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۵ داستان متعلق به داستان‌نویسان افغان و یک داستان نیز به یک داستان‌نویس پاکستانی تعلق دارد.

 

۵) از میان ۲۹۸ داستان‌نویس مقیم ایران، ۱۱۳ نفرر شهر محل اقامت خود را مشخص نکرده‌اند و ۱۲۲ داستان‌نویس ذکر کرده‌اند که مقیم تهران هستند. ۶۳ نفر نیز از ۳۳ شهر دیگر ایران در مسابقه شرکت کرده‌اند؛ شامل:

اصفهان(۷ داستان)، قم(۶)، مشهد(۴)، قزوین(۴)، کرج(۴)، شیراز(۳)، کاشان(۳)، ارومیه(۲)، گرگان(۲)، قائم‌شهر(۲)، سنندج(۲)، کرمان(۲)، اهواز(۲)، و از شهرهای بندرترکمن، دماوند، یزد، رشت، بابلسر، زنجان، نجف‌آباد، کرمانشاه، تبریز، مرودشت، نیشابور، خنج لارستان، اسدآباد همدان، شاهین‌شهر، الیگودرز، شاهرود، بوشهر، استهبان، شازند، و ساری هرکدام (۱) داستان.

 

۶) به‌نظر می‌رسد شماری از داستان‌‌های حاضر در مسابقه، برآمده از برخی کارگاه‌های دوستانه‌ی داستان‌نویسی باشد که برای شرکت در مسابقه در نظرگرفته شده‌ و ارسال شده‌اند. این اتفاق، حرکت تحسین‌برانگیزی‌ست که می‌تواند و یا بهتر است به شکلی پردامنه‌دارتر رواج یابد.

 

۷) تمدید ۵روزه‌ی مهلت ارسال آثار، هم فرصتی بود برای کسانی که هنگام ارسال اثر خود دچار خطای فنی و اجرایی شده بودند و نیز دیگرانی که در این چند روز تصمیم به شرکت در مسابقه گرفتند. در مجموع ۶۸ داستان‌کوتاه طی همین ۵ روز به نشانی ایمیل مسابقه رسید. پس از اتمام مهلت تا لحظه‌ی انتشار گزارش هنوز برخی دوستان در حال ارسال اثر برای مسابقه هستند که متاسفانه از شرکت دادن آثار این عزیزان در رقابت معذوریم.

 

۸) همان‌گونه که در تقویم زمانی مسابقه ذکر شده، امیدواریم آثاری که خوانندگان وبلاگ‌نویس باید به داوری آ‌ن‌ها بپردازند، اوایل آذرماه منتشر شوند. درباره‌ی روش داوری خوانندگان وبلاگ‌نویس در آینده توضیحات لازم ارائه خواهد شد. تنها این را به خاطر داشته باشید که شرط رای دادن به آثار، داشتن یک وبلاگ است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top