خوابگرد قدیم

حالا نوبت ما وبلاگ‌نویس‌هاست

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹

ما وبلاگ‌نویس‌ها هیچ‌وقت این امکان را نداشته‌ایم که به صورت متمرکز و با هویت وبلاگی‌مان، به ارزیابی آثار هنری بیرون از این فضا بنشینیم و ببینیم برآیند آن چیست. پارسال جوایز ادبی غیردولتی دوشادوش همه‌ی نهادهای فرهنگی و اجتماعی غیردولتی ِ معترض به نتایج انتخابات، سال بسیار سختی را گذارندند؛ اما مهم این بود که به رغم همه‌ی فشارها از پا نیفتادند. تأخیرها در اعلام نتایج بسیار بود و آخر سر هم یا بدون مراسم برگزار شدند یا با مراسم خصوصی و نیمه‌عمومی. حالا که به هر ترتیب این جوایز نتایج‌شان اعلام شده، به ذهنم رسید شاید بد نباشد با کمک همه‌ی شما، برای نخستین بار، این امکان را فراهم کنم که وبلاگ‌نویس‌ها هم «محبوب‌ترین» کتاب داستانی سال را انتخاب کنند.

قرار نیست به داوری تخصصی بنشینیم یا نتیجه‌ی این نظرسنجی، بهترین کتاب سال را از نظر ادبی مشخص کند. سخن بر سر «محبوبیت» و «خوش‌اقبالی» آثار در میان جامعه‌ی مخاطب (در این‌جا وبلاگ‌نویسان) است؛ چیزی که برای خود نویسنده‌ها هم به‌یقین بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. بنابر این، خودتان را لزوماً در قید و بند داوری ادبی و ارزیابی حرفه‌ای و این چیزها گیر نیندازید. اگر از آثار سال ۸۷، رمان یا مجموعه‌ای را خوانده‌اید که از آن خوش‌تان آمده، می‌توانید خیلی ساده نظرتان را به روشی که در فراخوان آمده اعلام کنید.

تلاش من این است که تا پیش از سالگرد ۲۲ خرداد، این برنامه پایان بگیرد و نتایج اعلام شود. قرار است ما در کنار زنده نگه داشتن اعتراض‌مان به وضع موجود، سبزبودن را هم زندگی کنیم. شاید این کار، با دمیدن روحی تازه در دل‌های ما، کبریتِ روشن شدن چراغی از امید به آینده نیز باشد و افزون بر آن، در زمانه‌ای که راه انتشار ادبیات مستقل و خصوصاً جوایز غیردولتی چنین سنگلاخ شده، معتقدم این برنامه قدقامتی ست بلند برای نماز ایستادگی.

همه‌ی شما وبلاگ‌نویسان را به شرکت در این برنامه فرامی‌خوانم و خواهش می‌کنم که با بازنشر فراخوان یا درج لوگو در وبلاگ‌ها و رسانه‌های دم دستِ خود، دست خوابگرد فیلترشده را بگیرید تا دیگران هم به مشارکت در این مسابقه‌ی بسیار ساده و به اعتقاد من اثرگذار فراخوانده شوند.

متن کامل فراخوان برای شرکت در برنامه

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top