خوابگرد قدیم

دهه‌ی شستی‌ها ـ ۱ (+ واکنش‌ها)

۲۷ آذر ۱۳۸۶

دهه‌ی شستی‌ها به طرز باورنکردنی‌ای، پیش‌بینی‌ناپذیرند و با همین خصلت، دهان دهه‌ی پنجاهی‌ها را نه یک بار که چند بار، با دقتِ کامل و در کم‌ترین زمان ممکن سرویس می‌کنند. اگر یکی از آن‌ها تا کنون چنین نکرده، منتظر بمانید، حتماً آن یکی هم خواهد کرد!

توضیح: حدودِ یک سال است که با پدیده‌ی عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنم که اسم‌‌اش را گذاشته‌ام «دهه‌ی شستی»؛ خصلت‌های مشترکِ متولدان دهه‌ی شست. حدود یک سال است به رفتار ایشان حساس و دقیق شده‌ام، از این رفتار آن‌ها ضربه‌های سهمگین و ناسهمگین خورده‌ام و اعتمادم را روز‌به‌روز به ایشان بیش‌تر از دست می‌دهم. حدود یک سال است این کلمه در دهانم افتاده، به قدری که دیگر دوستان و نزدیکانم هم از آن استفاده می‌کنند. زین پس، گاهی فقط یکی دو خط در باره‌ی ایشان به شکلی که در بالا خواندید، خواهم نوشت. شاید به درد کسی نخورد، ولی به درد خودم می‌خورد بسیار!

واکنش‌ها:
:: جلال سمیعی: سیدجان؛ بی‌خیال تربیتِ ما شو!
:: حمیدرضا علاقه‌بند: سیدجان، مشکل دهه‌ی شستی‌ها، معرفتِ نداشته است.
:: فؤاد (راه من): ما دهه‌ی شستی‌های لعنتی
:: آقای تایمز: محصول آمیزش شتابزدگی دنیای مدرن و آشفتگی و دنیای هاج و واج پس از انقلاب
:: الف‌با: ما شستی‌ها به متلک عادت کردیم
:: اراجیف مزمن: دهه‌ی پنجولی‌ها

:: وهم سبز: آقای شکرالهی عزیز!
شما جزو معدود کسانی بودید که این نسل بیچاره را ننواخته بودید که شما هم نواختید. دست‌تان درد نکند. اما این را یادتان باشد که همه‌ی نسل‌ها با نسل‌ قبل و بعد از خودشان چنین رفتاری دارند. من نمی‌دانم چرا این اختلاف و حتا خصومت به وجود می‌آید. بدون شک عوامل جامعه‌شناختی و روانشناختی پیچیده‌ای دارد. اما یک چیز را می‌دانم. این ستیزه‌جویی نسبت به نسل دهه‌ی شست از همه‌ی نسل‌ها بیش‌تر است. شاید چون این نسل به اقتضای دوره و جامعه‌ای که در آن بزرگ شده، پیچیدگی‌های عجیب و شاید وحشتناکی دارد. این را همه‌ حتا من متولد ۶۴ هم می‌فهمم و قبول دارم. من فکر می‌کنم تا دهه‌ی شستی نباشید، نخواهید فهمید بر این نسل چه گذشت. شما را به خدا فکر نکنید می‌خواهم آه و ناله کنم که نسل‌های قبل با ندانم‌کاری‌هایشان ما را بدبخت کردند. آن هم مسئله‌ی دیگری‌ است. ولی حرف من این‌ است که این نسل به هر دلیلی زندگی تباه‌شده‌ای را پیش رو می‌بیند. و تباه شد‌گی را بدجوری دارد مزه مزه می‌کند.

اما… دلیل اصلی ستیزه‌جویی این نسل به نسل قبل از خود بدون شک جبهه‌گیری و طلب‌کاری شدید نسل‌های قبل از دهه‌ی شستی‌هاست. متأسفانه نسل‌های قبل معتقدند که چون انقلاب کرده‌اند و جنگیده‌اند و چه و چه و چه… ولی نسل جدید این کارها را نکرده، پس نسل جدید حق آن‌ها را خورده و جوانی آن‌ها را دزدیده و دارد مفت مفت در مملکتی که آن‌ها ساخته‌اند می‌خورد و می‌خوابد. من نمی‌دانم چرا همه فکر می‌کنند این نسل جز خوردن و خوابیدن و مواد مخدر و سکس و این حرف‌ها هیچی سرش نمی‌شود. که حتا اگر هم نشود، بدون شک خودش مقصر نیست. مقصر کسانی هستند که آن‌ها را بزرگ کرده‌اند. هر کی از راه می‌رسد، چند کلمه‌ای بار این نسل مفلوک می‌کند و می‌رود. انگار همه‌ی دنیا از این نسل طلب‌کارند. آن‌قدر گفته‌اند که خودمان هم باور کرده‌ایم و به خودمان ۱۰۰۱ جور اتهام و انگ و وصله می‌چسبانیم. ممنون بابت این عزت و احترامی که همه‌ی شما به نسل مثلا جوان مملک‌تان می‌گذارید و هر روز اعتماد به نفس و غرورشان را بالا تر می‌برید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top