کتاب‌ها معرفی

اگر می‌شد به رسانه جان بخشید…

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

دختر گمشده درباره‌ی زنی گم‌شده است. امی دان همسر نیک در پنجمین سالگرد ازدواجش گم شده و بر اساس شواهد موجود تنها مظنون پرونده، نیک دان، همسر اوست.

دختر گمشده
گیلیان فلین
مترجم: آرش خیروی
نشر: ملیکان

مهسا فروهر: گیلیان فلین نویسنده‌ی آمریکایی خالق رمان‌های چیزهای تیز، جاهای تاریک و دختر گمشده است. فلین برای دختر گمشده برنده‌ی جوایز متعددی شد و این اثرش پرفروش‌ترین رمان در دو سال متوالی ٢٠١٣ و ٢٠١۴ بود. بعدها با استقبال عمومی از روی رمان فیلمی به همین نام به کارگردانی دیوید فینچر نیز ساخته شد اگرچه رمان دختر گمشده به مراتب قوی‌تر از فیلمنامه‌ی آن است که شخصاً توسط خود نویسنده تنظیم شده است. پیشنهاد می‌کنم اگر فیلم را دیده‌اید و خوشتان نیامده فرصت خواندن این رمان را از خودتان نگیرید.

رمان دیگر فیلین، یعنی چیزهای تیز هم به شبکه‌های تصویری راه پیدا کرده اگرچه این‌بار تولیدکنندگان هوشمندی به خرج داده و به جای ساختن فیلم از روی آن یک مینی سریال خوش‌ساخت و دیدنی تولید کرده‌اند.

دختر گمشده درباره‌ی زنی گم‌شده است. امی دان همسر نیک در پنجمین سالگرد ازدواجش گم شده و بر اساس شواهد موجود تنها مظنون پرونده، نیک دان، همسر اوست.
داستان دو راوی دارد؛ روایت اول از زبان نیک دان و روایت دوم از زبان امی دان است. دیدن نیمه‌ی پنهان هر کدام از دو راوی به مدد این تغییر زاویه دید باعث همذات‌پنداری بیشتر خواننده شده است.

شخصیت‌های این رمان نه سفید مطلق هستند و نه سیاه مطلق و این هم از نقاط قوت دیگر کار است و همدلی خواننده را با هر دو راوی برمی‌انگیزد. با تغییر راوی داستان در واقع معماهایی که در روایت اول طرح شده‌اند در روایت دوم یکی یکی حل و فصل می‌شوند.

محور اصلی این رمان درباره‌ی مشکلات اقتصادی، توقعات مردان از همسر ایده‌آل، مشکلات ازدواج و بیش از همه تاثیرات رسانه‌های اجتماعی بر روی زندگی افراد است.
در ماجرای امی و نیک مشکلات اقتصادی سبب مرگ عشق میان دو شخصیت اصلی شده و به نوعی از یک برهه مشخص، مشکل اصلی آنها به شمار می‌رود.
رسانه و تاثیر قضاوت‌ها در نیمی از داستان نیک دان را مظنون اصلی و در نیمی دیگر به مظنونی تقریبی تبدیل می‌کند. نقش رسانه در رمان به قدری خوب نمایش داده شده که اگر می‌شد به رسانه جان بخشید، آن هم می‌توانست یکی از شخصیت‌های اصلی داستان باشد.

اما در انتهای داستان سوالی که برای خواننده باقی می‌ماند این است که چرا عدالت فقط برای نیک اعمال می‌شود و تنها اوست که به سزای کارهایی که کرده می‌رسد اگرچه همین عدالت هم نیم‌بند است و سوءاستفاده از رسانه‌ها بدون مجازات باقی می‌ماند.

در نهایت باید گفت دختر گمشده رمانی روانشناختی و پر از تعلیق و پیچ و خم‌های زیباست که حل معماهایش به دغدغه‌ی اصلی خواننده بدل می‌شود. در نتیجه اگر به دنبال هیجان و حل معما هستید این رمان پیشنهاد خوبی برای شماست.

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top