کتاب‌ها معرفی

عبور از خط قرمز

اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۸

اولین مواجهه من با مایکل کانلی در فیلم «وکیل لینکلن» با بازی مک‌کاناهی بود. فیلمی خوش‌ساخت که البته چارچوب پیچیده‌ای نداشت و بیش از آنکه جنایی باشد یک تریلر پر فراز و فرود بود. در آن فیلم میکی هالر، وکیل بدنامی است، که به خلافکاران خدمات می‌دهد اما درگیر یک پرونده قتل می‌شود که تا مرز مجرم جلوه دادن خودش پیش می‌رود.

🔷گذر
مایکل کانلی
ترجمه رکسانا صنم‌یار
نشر ایجاز

لاله زارع: اما رمان گذر از این جهت می‌توانست رمانی خاص باشد که کاراگاه هری باش با میکی هالر برای اولین‌بار بر سر یک پرونده وارد همکاری می‌شوند. کاراگاه باش به تازگی تحت فشارهای مافوق بدخواهش وارد دوره بازنشستگی اجباری شده است و قصد دارد در اوقات فراغتش موتور هارلی دیویدسون قدیمی‌اش را تعمیر کند که میکی هالر سر می‌رسد و از او می‌خواهد در حل یک پرونده به او کمک کند. هم مواجهه هالر به عنوان یک وکیل بدنام با کاراگاه باش که مجسمه عدالت لس‌آنجلس است می‌توانست نقطه قوت رمان محسوب شود و هم خود پرونده که در صفحات ابتدایی، باش، آن را با یک پرونده واقعی جنجالی امریکا مقایسه می‌کند. پرونده او. جی. سیمپسون فوتبالیست و بازیگر ثروتمند هالیود.

🔹باش مدام با خودش کلنجار می‌رود که آیا کارش درست است؟ به قول دخترش مدی، همکاری با میکی هالر همکاری با کسی است که کمک می‌کند آدم بدها به خیابان‌ها برگردند و این برای باش واقعاً سخت است. به علاوه چون تازه بازنشست شده اگر دوستانش در اداره پلیس بفهمند او کاراگاه خصوصی شده آن هم برای میکی هالر از خط قرمز رد شده و او را از خودشان خواهند راند. اما پرونده برای باش جذابیت‌هایی دارد که نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

🔹نقاشی که زمانی خلافکار بوده را به جرم قتل وحشیانه‌ی یک زن سرشناس در هالیوود گرفته‌اند. آثار تجاوز و ترشحات مردانه در بدن زن کاملاً مشهود است اما میکی هالر می‌گوید که همه‌ی این‌ها پاپوشی برای موکل خوش‌خلق و مهربانش است.

این رمان می‌توانست رمانی خاص و قابل تامل شود اگر رابطه هالر و باش به درستی روایت می‌شد اما متاسفانه چنین نشده است. هالر کاملاً در رمان نقشی فرعی دارد و باش بر او سایه انداخته.

 

🔹چالش‌های باش با خودش، دخترش و همکارانش به خاطر این همکاری هم نتوانسته چیز بیشتری به عمق رمان بیفزاید. غیر از آن، معما هم از میانه‌های داستان تقریباً قابل حدس زدن است چون کانلی روایتی موازی از خلافکارهای اصلی پرونده ترتیب داده که معلوم نیست چه کارکردی در رمان دارند جز آنکه کل ماجرا را لو بدهند.

🔹با همه‌ی این اوصاف گذر رمان خوشخوان و سرگرم‌کننده‌ایست و اگر قصد دارید داستانی با تعقیب و گریزهای جذاب و کمی چاشنی معما بخوانید و اوقات فراغتتان را پر کنید این رمان را به شما پیشنهاد می‌کنم.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top