کتاب‌ها معرفی

دو داستان تمیز از دو قتل کثیف

فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

از بین ده رمان از بهترین کارهای آگاتا کریستی دوتا را که هرکدام به خاطر ویژگی‌های خاصش خواندنی و جذاب‌تر بوده‌اند انتخاب کرده‌ام.

قتل راجر آکروید/ ترجمه محمد گذرآبادی
لرد اجور میمیرد/ ترجمه خسرو سمیعی
نویسنده: آگاتا کریستی
انتشارات هرمس

لاله زارع: آگاتا کریستی شناخته شده‌تر از آن است که لازم باشد چیز زیادی درباره‌اش گفت. او یکی از مهم‌ترین جنایی‌نویسان عصر طلایی است که قطعاً شانس بیشتری هم داشته تا دیگران او را بشناسند. رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین آثار داستانی و غیر داستانی جهان را در اختیار دارد و در انواع مختلفی از ژانرهای کمابیش مرتبط به هم مثل تریلر، رمنس و جنایی طبع‌آزمایی کرده و در آن‌ها موفق بوده است. اما همیشه برای نویسندگانی به پرکاری کریستی، فهرستی از بهترین‌ها وجود دارد تا مخاطبان علاقه‌مند را راهنمایی کند. فهرست‌هایی مثل ده اثر برجسته، بیست اثر هیجان‌انگیز، پانزده اثر خوش‌خوان و … که انبوه آثار نویسندگانی از این دست را برای دنبال‌کنندگانش طبقه‌بندی می‌کند.

🔹در این یادداشت کوتاه مجال آن نیست که فهرستی به بلندی آن‌هایی که نام بردم معرفی شود اما از بین ده رمان از بهترین کارهای کریستی دوتا را که هرکدام به خاطر ویژگی‌های خاصش خواندنی و جذاب‌تر بوده‌اند انتخاب کرده‌ام.

🔹یکی از معروف‌ترین‌هایش: قتل راجر آکروید و یکی از خوش‌ساخت‌ترین‌هایش: لردِ اِجور می‌میرد.
قتل راجر آکروید که پیشنهاد هر طرف‌دار کریستی‌خوانی به دیگران است ماجرای دو قتل پشت سر هم است که به یک قتل در گذشته ربط دارد. اول بیوه‌ی مردی مریض می‌میرد و به دنبال آن همسایه‌ی آن زن بیوه، راجر آکروید ثروتمند، به شیوه‌ای سبعانه به قتل می‌رسد. انگشت اتهام به سمت فرزند خوانده‌ی آکروید است که ناپدید شده.
پوآرو که حالا بازنشست شده و در روستای محل قتل به شکل ناشناس زندگی بی‌سر و صدایی را می‌گذراند به درخواست برادرزاده‌ی آکروید وارد ماجرا می‌شود. الگوی روایت ماجرا کمابیش مشابه باقی معماهایی است که کریستی طرح می‌کند. فضای محصور و مظنونان بیشمار!

🔹اما وقتی معلوم می‌شود قاتل کیست خواننده حتماً با خودش فکر خواهد کرد که این یکی چالشی بوده برای خود آگاتا کریستی با این سوال: آیا می‌توانم خودم را هم غافلگیر کنم؟ در داستان‌های او اغلب کسی که ظن کمتری در قتل به خودش جلب می‌کند قاتل است ولی این یکی در نوع خودش شگفت‌انگیز و واقعاً غافلگیر کننده به شمار می‌رود و برق از سرتان خواهد پراند.

🔹رمان دوم، لرد اجور باز هم درست مثل راجر آکروید به قتل می‌رسد. این‌بار تمام ظن‌ها متوجه همسر لرد است که بازیگری امریکایی است. لرد مایل نیست همسرش را طلاق دهد و زن دلباخته‌ی مرد دیگری شده که طبق قانون تنها وقتی می‌تواند به او برسد که طلاق گرفته باشد. در این رمان شیوه‌ی پرداخت و توجه به روحیات خاص مظنونان از اهمیت به سزایی برخوردار است. پوآرو کمافی‌السابق سعی می‌کند به اطرافیانش حالی کند که او نه کارآگاه یا مامور کشف جنایت که بیش از همه مردی عاشق کشف درونیات انسانی و انگیزه‌های روانی آدم‌ها در جنایت است.

 کریستی در این رمان نگاه مدرنی به مخاطب ارایه می‌کند تا نشان دهد اگرچه عاشق طراحی پازل‌های پیچیده‌ی معمایی است اما ابعاد روانشناختی را هم از نظر دور ندارد.

🔹در این یکی داستان هم کشف قاتل شگفت‌زده‌تان می‌کند ولی بیش از آن روحیاتی که قاتل از خودش به نمایش می‌گذارد شما را به تامل واخواهد داشت. مخصوصاً وقتی به آخرین جمله‌ی رمان برسید. جایی که قاتل محکوم به اعدام نگران جاودانگی‌اش بعد از مرگ است!

🔹هردوی رمان‌ها را نشر هرمس که در کار ترجمه‌ی بیشتر آثار کریستی در ایران است در مجموعه‌ی «کارآگاه» درآورده. ترجمه‌ها خوب هستند و رمان‌ها کم‌حجم و در قطعی جذاب منتشر شده‌اند که می‌توان این را هم جزو ویژگی‌های مثبت کارها به شمار آورد.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top