خبر و گزارش کتاب‌گرد

متن کامل افشاگری سایه‌نویس دونالد ترامپ در نیویورکر

۲۵ آبان ۱۳۹۵
متن کامل افشاگری سایه‌نویس دونالد ترامپ در نیویورکر

به ضرب روزگار لاکردار، رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ برای ما ایرانیان همان‌قدر مهم است که برای آمریکایی‌های از خدا و دنیا بی‌خبر. روزی که ترامپ رئیس‌جمهور شد، شماری از کتاب‌های او را، که در ایران منتشر شده است، معرفی کردم. عجیب آن‌که بازدید از این پستِ متنی فقط در تلگرام خوابگرد (جدا از هزار جور کپی و دزدی و…) به عدد هفتصد هزار نزدیک شد. اهمیت موضوع از این کلفت‌تر؟ و رابطه‌ی میان ایران و آمریکا از این تنگ‌تر؟ همان روز اشاره‌ای هم کردم به گزارشی از یکی از نویسندگان نیویورکر با عنوان «سایه‌نویس دونالد ترامپ افشا می‌کند» که حدود چهار ماه پیش منتشر شده بود.

معروف‌ترین کتاب ترامپ «هنر معامله» نام دارد که نام خود او و تونی شوارتز روی جلد آن به عنوان نویسنده آمده است. “کتاب هنر معامله باعث شد آمریکا ترامپ را به عنوان شخصیتی با شمِّ تجاری خدشه‌ناپذیر بشناسد و تونی شوآرتز کسی بود که به خلق این اسطوره کمک کرد و حالا پشیمان است.” شوارتز در این گزارش‌گفتگو با شرمساری تمام از نقش سایه‌نویس خود در تألیف این کتاب می‌گوید و سیمایی از شخصیت ترامپ ترسیم می‌کند که خواندن آن خواننده‌ی قبلاً فریب‌خورده را به وحشت می‌اندازد. در ضمن آن، روایت شرمگینانه‌ی شوارتز از آن‌چه باعث شد اعتبار روزنامه‌نگاری و جایگاه اجتماعی خود به عنوان یک نویسنده را خرج دستمزد نگارش این کتاب کند، بس خواندنی است. یکی از دوستان مترجم من، صدیقه قلی‌پور، داوطلبانه متن این گزارش جذاب و تا حدی تکان‌دهنده‌ی نیویورکر را به فارسی برگردانده است. به دلیل حجم زیاد آن (نزدیک به ۹ هزار کلمه، ۳۰ صفحه) آن را به صورت فایل پی‌دی‌اف درآورده‌ام و به همه‌ی علاقه‌مندان، از شیفتگان قدرت و تشنگان خدمت و جویندگان موفقیت و له‌شدگان سیاست و خصوصاً کشتگان و مردگانِ ساختِ روایت و سایر وابستگان دور و نزدیک، تقدیم می‌کنم: [سایه‌نویس ترامپ افشا می‌کند+]

برشی از «سایه‌نویس دونالد ترامپ افشا می‌کند»
ژوئن سال گذشته، وقتی که غروب خورشید بر خانه‌ی تونی شورتز در جاده‌ی فرعی و پردرخت ریوردِیلِ نیویورک سایه انداخته بود، لپ‌تاپش را روشن کرد و با اخبار داغِ روز روبه‌رو شد: دونالد جی ترامپ کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. شوارتز همان‌طور که ویدئوی سخنرانی او را می‌دید احساس می‌‌کرد یک پای خودش هم وسط این ماجراست.

دونالد ترامپ در برابر جمعیتی که در لابی برج ترامپ، در خیابان پنجم جمع شده بودند، ویژگی‌هایش را ترسیم می‌کرد و می‌گفت «ما به رهبری احتیاج داریم که هنر معامله را نوشته است.» شوآرتز با خودش فکر می‌کرد اگر این طور است، پس به جای ترامپ، این اوست که باید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. شوآرتز به سرعت توئیتی منتشر کرد و در آن نوشت: از دونالد ترامپ تشکر می‌کنم که پیشنهاد کرده است من نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوم، با توجه به این‌که این من بودم که کتاب هنر معامله را نوشتم.

شوآرتز کسی بود که در سال ۱۹۸۷، کتاب پرفروش خاطرات دونالد ترامپ را به نیابت از او نوشت و بابت آن، هم اسمش به عنوان نویسنده‌ی همکار روی جلد کتاب نوشته شد، هم پانصد هزار دلار پیش‌پرداخت گرفت و هم نیمی از حق‌التألیف کتاب را دریافت کرد. کتاب هنر معامله موفقیتی چشمگیر داشت. در چهل و هشت هفته جزو فهرست پرفروش‌ترین‌های تایمز بود و در سیزده هفته‌ی متوالی در رده اول این فهرست قرار داشت. بیش از یک میلیون نسخه از کتاب فروخته شده بود و چندین میلیون دلار سود عاید نویسندگان آن می‌کرد. این کتاب که باعث شهرت ترامپ حتا خارج از مرزهای نیویورک شد، وی را به عنوان نمادی از یک سرمایه‌گذار موفق و پرنفوذ معرفی می‌کرد. ادوارد کوسنر ، سردبیر سابق و ناشر نیویورک ، که شوارتز در آن زمان به عنوان نویسنده در آن‌جا مشغول کار بود، می‌گوید: «تونی کسی بود که دونالد ترامپ را خلق کرد. او دکتر فرانکشتاین است.»

ادامه‌ی این گزارش‌گفت‌وگو را در این فایل پی‌دی‌اف بخوانید.

 

نویسایه، سایه‌نویس، نویسنده‌ی نامرئی
در ضمن، لازم است ذکر کنم که «سایه‌نویس» یکی از معادل‌های واژه‌ی GHOSTWRITER است. در برابر این واژه، معادل‌هایی چون «نویسنده‌ی مخفی، روح نویسنده، نویسنده‌ی پشت پرده و نویسنده‌ی نامرئی» را هم به کار می‌برند. پیشنهاد خود من برای GHOSTWRITER برساخته‌ی «نِویسایه» (ترکیب خارج از قاعده‌ی نویسنده و سایه) است که، سنگ مفت گنجشک مفت، آن را در این جا طرح می‌کنم. شاید گرفت! دیگر آن که نام تونی شوارتز در شناسنامه‌ی این کتاب با عنوان یکی از دو نویسنده ذکر شده، اما در واقع تنها نویسنده‌ی کتاب او بوده و با این افشاگری رسماً نام خود را در ردیف نویسایه‌ها ثبت کرده است. نویسایگی (نوشتن در سایه) برای شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و هنری مشهور در دنیا، و اخیراً در ایران، امری مرسوم و معمول است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۱۶ نظر

  • Reply آرش ۲۵ آبان ۱۳۹۵

    با سلام و تشکر…گویا فایلPDF فوق الذکر رو از سرور پاک کردید و چیزی برای دانلود نیست

    • Reply خوابگرد ۲۵ آبان ۱۳۹۵

      از نو تلاش کنید. فایل جدید روی سایت است.

  • Reply مسعود ۲۶ آبان ۱۳۹۵

    افشا گرى بسیار جالب و مهیجى بود و مقدمه مطلب به نظر بنده حقیر ،قلم گیرایى هم داشت که حتى میتونم بگم دوست داشتم نگارنده , مقدمه طولانى ترى فراهم مینمود..!!!!
    در مورد اصل داستان هم باید بگم که چطور میشه باور کرد که این اقاى ترامپ ما!!!! (شایدم اونا…!!! ) قلم دستش گرفته باشه و کتابى براى ملت شریف لاس وگاس و لوس آنجلس و شایدم شهرک دگرباش SF و مکزیکو سیتىِ مکزیکى نشین، رقم زده باشه….!

  • Reply matin ۲۹ آبان ۱۳۹۵

    salam az tooye chanele telegram injaro peyda kardam mamnoon matlabe jelebi boo
    d

  • Reply ارمان رياحى ۲۹ آبان ۱۳۹۵

    نویسنده هاى در سایه ، باید امانتدار هم باشند. درست مثل این است که این آقا بگوید ترامپ ثروت خود را از طریق او به دست آورده است یا ترامپ به جاى او زندگى کرده است!
    رسم است که کسانى که زندگى پر و پیمانى کرده اند و کارهاى بزرگى انجام داده اند، نویسنده اى استخدام مى کنند تا زندگى نامه شان را بنویسد.
    از بین سینماگرها تنها کسى را که مى شناسم خودش متن اتوبیوگرافى اش را نوشت، الیا کازان بود. براندو ، پولانسکى و خیلى هاى دیگر نویسنده داشتند. حتى لوئیس بونوئل کبیر هم داستان زندگى و افکارش را ژان کلود کاریر نوشت.
    ترامپ از اوائل دهه ى هشتاد میلادى ، یک برند معتبر و مشهور در صنعت ساختمان و هتل و سرگرمى سازى بود. مارکى در حد و حدود DKNY
    یا D&G که البته خیلى در یک رشته ى خاص متمرکز نبود.
    او مى توانست با پانصدهزار دلار افراد دیگرى را براى نوشتن کتابش استخدام کند. ایشان چرا نگفته که ذیل نام ترامپ، نامى ازش باقى مانده است؟!..
    بدیهى است که یک ترامپیست نیستم و حضور او در میدان سیاست را فوق العاده خطرناک مى دانم. ولى ملاحظاتى که ذکر کردم، صرفاً جنبه ى اخلاقى و حرفه اى داشت.

    • Reply ali ۴ بهمن ۱۳۹۵

      بیشتر از اون کار دارم که برم pdf رو بخونم. ترامپ اگه بابت زندگی نامه ش توجهی بهش جلب بشه متعلق به خودشه اما وقتی یه کتاب فنی می نویسی (فرض میکنیم هنر معامله فنیه) توجهی که بهش جلب میشه حقش نیست. مثل این میمونه ترامپ به هزار نفر پول بده برای مقاله بنویسن و بعد ادعا کنه یکی از مهمترین دانشمندای زنده ست

  • Reply سمپاشی ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام.
    این دونالد ترامپ رو بدید من مخش رو کامل سمپاشی کنم شاید کرم هاش از بین بره آدم بشه.(البته شاید!!)

  • Reply ماساژ در منزل ۶ اسفند ۱۳۹۶

    ترامپ مشکل داره اصن

  • Reply پکیج تاچی ۹ فروردین ۱۳۹۸

    آخه چطوری این دیوونه رئیس جمهور شد

  • Reply دستگاه رشته کن گوشت ۱۰ فروردین ۱۳۹۸

    سلام سایتتون فوق العادس واقعا سپاسگزارم

  • Reply سمپاشی ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

    چطور همچین آدمی میتونه رئیس جمهور یه ممکلت باشه. یه آفت هست که باید نابود و سمپاشی شه

  • Reply باربری ترکیه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

    واقعا خیلی موجود عجیبیه

  • Reply مرکز چتر فیروزه ای ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

    هیچوقت حس خوبی به این آقت نداشتم و ندارم

  • Reply پتینه مجتبی پارسایی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ترامپ = مرد بی شخصیت سیاسی

  • Reply پارتیشن آنیل چوب ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    از قیافش همه چیز مشخصه

  • Reply پرستار کودک چتر فیروزه ای ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

    خدا لعنتت کنه که بدبختمون کردی و رفتی

  • شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top