کتاب‌ها معرفی

لحظه‌ای در میان دیگر لحظه‌ها

بهمن ۲۱, ۱۳۹۷

خون بر برف داستان یک حسابرس است. حسابرس آدم‌ها. قاتل بی‌خیالی که فراموش نمی‌کند جعبه پیتزایش را که قبل از قتل به سمت سینه‌ی جوانی هل داده از او پس بگیرد و به خانه ببرد.

خون بر برف
نویسنده : یو نسبو
مترجم: نیما م.اشرفی
ناشر: چترنگ

مژگان چناری: جنایی‌خوان‌های حرفه‌ای، یو نسبو را با سری رمان‌های دنباله‌دار کاراگاه هری هول می‌شناسند. کتاب‌های اغلب حجیم و البته گران! اما اگر با این نویسنده نروژی یا ادبیات جنایی نروژ آشنا نیستید، خون بر برف با حجم کم می‌تواند مسیر سرراستی باشد برای آشنایی با نویسنده‌ای که برخی او را بزرگترین جنایی نویس زنده دنیا و رقیب دنیس لیهان می‌نامند.

خون بر برف داستان یک حسابرس است. حسابرس آدم‌ها. قاتل بی‌خیالی که فراموش نمی‌کند جعبه پیتزایش را که قبل از قتل به سمت سینه‌ی جوانی هل داده از او پس بگیرد و به خانه ببرد. اولاف یوهانسن برای یکی از سلطان‌های هروئین بازار اسلو کار می‌کند و از طرف رئیسش ماموریت پیدا می‌کند تا همسر او را بکشد. خواننده در چند صفحه ابتدایی کتاب با اولاف و نقطه ضعف‌هایش که یکی یکی آنها را برشمرده آشناست و می‌داند او اکنون بر سر یک چالش بزرگ ایستاده است.

اولاف با جنایت‌هایش و عشقی که آن را به زبان نمی آورد داستان را به پیش می برد. تاثیر جنایت‌های او مثل خون روی برف می‌چکد. برفی که شاید همان ضمیر پاکی‌ست که نمی خواهد پلشتی انسان‌ها را باور کند. آن‌را می‌مکد و در اعماقش پنهان می‌کند.

 

این تضاد، زیبایی داستان را دوچندان کرده و بار تعلیق را کامل بر دوش خود سوار می‌کند. نسبو با کنار هم نشاندن عشق و مرگ یکی از سینمایی‌ترین آثار خود را خلق کرده است و ظاهراً اقتباسی سینمایی از این اثر با بازی و تهیه کنندگی لئوناردو دی کاپریو در دست ساخت است.

خون بر برف ریتم نسبتاً آرامی دارد اما نویسنده لحظه‌های مناسب دلهره را می‌شناسد و آنها را شکار می کند. درست مثل اولاف که لحظه‌های مناسب را برای ارتکاب قتل می‌شناسد و آن‌را با نوشتن رمان مقایسه می‌کند. می‌داند یک ثانیه بین دیگر ثانیه‌ها چیده شده که نویسنده گفته قرار است روی بدهد، اما هنوز اتفاق نیفتاده. چون جای مناسب خودش را در داستان دارد . پس خواننده باید کمی منتظر بماند تا اتفاق‌ها درست مثل قتل‌های او با ترتیب صحیح روی بدهند.

اگر تعداد کتاب‌ها را ملاک قرار بدهیم، نسبو با بیش از بیست اثر که در بیست و چند میلیون نسخه به فروش رسیده ثابت کرده استاد این فن است. نشر چترنگ این اثر را با عنوان «همه خوان» بر روی جلد منتشر کرده و این شاید تلنگری باشد به خواننده ایرانی تا وقتی عامه‌پسندهای خارجی را در صدر پرفروش‌ها می‌بیند، از گوشه چشم به ادبیات همه خوان کشور خود نگاه نکند.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top