بایگانی لینکده


سفارش آگهی آگهی

شهرکتابققنوس
کتاب دوشنبه

برخی آشنایان

مثلاً مقدمه:
روزنامه‌ی هم‌مهین که هنوز توقیف نشده بود، امیر قادریِ عزیز ـ که «ساختار و زبان» نوشته‌های سینمایی‌اش را خیلی دوست دارم‌ ـ می‌خواست صفحه‌ای ویژه‌ی سایت‌های سینمایی دربیاورد، از من هم خواست یادداشتی را که درباره‌اش با او حرف زده بودم، بنویسم و برایش بفرستم در نقد سایت «سینمای ما». آن صفحه‌ی ویژه را امیر قادری بی‌مطلبِ من درآورد و البته اگر مطلب را می‌گذاشت باید تعجب می‌‌کردم، چون «سینمای ما» سایت او و دوستانش است و نقد من، تیزتر از آن بود که نشر آن محکِ فروتنی یا نافروتنی باشد! ولی نمی‌توانم نگویم که تعجب کردم که آن صفحه رسماً رپرتاژ سایت «سینمای ما» شد تا معرفی و بررسی سایت‌های سینمایی.

القصه این که در یکی دو روز اخیر، گفت‌وگویی ایمیلی درگرفت میان من و مهدی عزیزی یکی از همکاران این سایت، که داغ دلم را تازه کرد. سایت سینمای ما در جشن سینمای ایران فعالیت زیادی کرد، از جمله نشر گزارش لحظه به لحظه‌ی مراسم روی وب. ولی این سایت حتا با زحمات خود هم ابتدایی برخورد می‌کند در حدی که هیچ آدرس ثابتی هم برای نشر این گزارش‌های لحظه‌ایِ رشته‌ای ایجاد نکرد.

پس از چند ماه، اکنون آن یادداشت را از بایگانی‌ام بیرون کشیده‌ام تا با اندکی ویرایش در این جا بگذارم با این قصد که از موضع منتقد، کمکی به به‌سازی این «سینمای ما» کرده باشم، و با این توضیح درباره‌ی «لحن و نثر» که این یادداشت برای نشر در «روزنامه» نوشته شده بود، نه خوابگرد.

سینماگران ما هنوز جایگاه خود را در وبِ فارسی پیدا نکرده‌اند. هر قدر که اهل ادبیات یا اندیشه، و حتا موسیقی توانسته‌اند پاتوق‌های کوچکِ اینترنتی دست و پا کنند، سینماگران ایران هنوز در گیر و دار ساختن ایمیل‌اند. اما اقبال سایت‌های سینمایی تنها به ناف توجه سینماگران بسته نیست؛‌ زان سو اگر سینماگران اهل جفا باشند، زین سو هواداران سینما، همواره اهل وفا بوده و هستند. به همین دلیل است که سایت پراشکالی چون «سینمای ما»، که در حدِ فاصل سایت‌های یقه‌دار تا زرد ایستاده، امکان جذب مخاطب عام را تا بازدید روزانه بیش از یکصد هزار صفحه می‌یابد و از این راهِ معکوس، میزان اثرگذاری را به رخ سینماگرانِ قهر با وب می‌کشد. به هر تقدیر، آن چه پیش روست، محکم‌تر شدن پیوندِ سایت‌های سینمایی، با سینماگران و کاربران است، و این برای سایتی مثل «سینمای ما»، در غیاب سایت حرفه‌ای متروکی چون «۳۰نما»، یعنی یک موقعیت منحصر به فرد برای رفع اشکال‌های شکلی و محتوایی سایت‌، که تلاش می‌کنم فشرده و گویا آن‌ها را برشمارم.

ـ اساسی‌ترین ایراد «سینمای ما» نداشتن «نظرگاه» یا همان خط مشی است. این موضوع ربطی به رفتار محافظه‌کارانه ندارد؛ بلکه الفبای حرفه‌ایِ هر رسانه‌ای در محافظه‌کارترین شکل ممکن هم، پیروی از «نظرگاهی» خاص است که البته لزومی هم ندارد آشکارا بیان شود. آن چه اکنون هست، بیش‌تر آش در هم جوشی ست که تکلیفش با خودش هم روشن نیست.

ـ رویکرد غلیظِ عامه‌پسندانه، ایراد بزرگِ دیگر این سایت است که جلوه‌های بسیاری دارد، از نوع تیترنویسی گرفته تا جنس برخی خبرها، و حتا استفاده از ادبیاتی که نمونه‌های آن در نشریات کاغذی عامه‌پسند بسیار است.

ـ این سایت در لحن خود، بسیار «خودشیفته» می‌نماید، در حدی که گاه اهمیتی که به نقش خود در نشر یک گزارش می‌دهد، بیش‌تر از اهمیتی ‌ست که در محتوای گزارش وجود دارد!

ـ «سینمای ما» یک سایت «اینترنتی»‌ست، ولی از اختصاصی‌ترین امکان وب، یعنی ارجاع دادن، بهره نمی‌گیرد. گزارش‌های آن پیوندی با گزارش‌های قبلی ندارند، و در صفحه‌ی اصلی این سایت سینمایی، هیچ نشان و لینکی هم به پایگاه‌های دیگر، ثابت یا متغیر دیده نمی‌شود. حتا پای بازنشر مطالب دیگر سایت‌ها نیز، واژه‌ی منبع، بدون لینک‌شدن ثبت می‌شود. این نشان نمی‌دهد که مدیران سایت هنوز فرق میان وب و کاغذ را به درستی درک نکرده‌اند؟

ـ این سایت از آغاز، به «بازنشر» گزارش بدون ذکر منبع شهره شده بود و تا مدتی پیش، حتا برخی گزارش‌ها، یک‌جا و بدون هیچ ویرایشی، از جایی دیگر کپی و پیست می‌شدند و بر پیشانی آن‌ها نوشته می‌شد "به گزارش اختصاصی سینمای ما"! این مصیبت فراگیر رسانه‌های ماست در همه‌ی عرصه‌ها که ذکر منبع را کسر شأن می‌دانند و غافل‌اند که آن چه به یک گزارش هویت تازه می‌بخشد، نوع بازنگری و بازنویسی خبر است که مخاطبِ ثابت با آن مأنوس می‌شود، حتا اگر منبع اصلی خبر، جای دیگری باشد. البته مدتی ست نام منبع (بدون لینک شدن) ذکر می‌شود، ولی باز هم بی هیچ تلاشی برای تنظیم، بازنویسی و...

ـ تنظیم خبرها و گزارش‌های اختصاصی در این سایت، افزون بر رویکردِ غلیظِ عامه‌پسندانه، سه ایراد اساسی دیگر هم دارد. نخست این که از بیان و شیوه‌ی نویسندگی تعیین‌شده‌ای پیروی نمی‌کند و از این نظر بسیار آشفته می‌نماید (ضعفِ سردبیری). ایراد دیگر وجود غلط‌های نگارشی و ویرایشی فراوان و حتا غلط‌های املایی‌ست (ضعف نویسندگی). و سوم، نوع آزارنده‌ای از تیترنویسی. چنین شیوه‌ی غلطی را تا کنون تنها در این سایت دیده‌ام: تیترهای دو سطری، دو یا سه بخشی، بریده‌شده آن هم با علامتِ نامربوطِ خط مورب. این جور تیترنویسی، بیش از آن که ابتکاری به نظر برسد، سهل‌انگارانه، شتابزده، و غلط است. به این تیتر دقت کنید: "بابا جون جونی غذای مقوی بخوری ها! / برای کیومرث پوراحمد که جایزه بهترین فیلم جشن را گرفت؛ پوراحمد آن سال‌ها" این‌ها همه یک تیتر واحد بود!

ـ و، گرافیکِ سایت «سینمای ما» که به چیزی نزدیک به فاجعه شبیه است، چه ساختار آن، چه گرافیکی که حاصل ترکیبِ اندازه‌ی عکس با چیدمان و پاراگراف‌بندی متن است. یک صفحه‌ی مستقل داخلی این سایت را ببینید: لوگویی بی‌قواره، زشت و بی‌کیفیت، یک عکس بسیار بزرگ که تناسبی با اندازه‌ی متن و ارزش محتوای متن ندارد، متنی که قاعده‌ی پاراگراف‌بندی در وب (دو خط فاصله برای هر بند) در آن رعایت نشده، با عرضی بسیار کشیده و نااستاندارد، و ستون‌هایی آشفته از آگهی‌ها و پیوندهای داخلی. ترجیح می‌دهم درباره‌ی گرافیک صفحه‌ی اصلی سایت اصلاً حرفی نزنم که نزدیک به فاجعه نیست، خودِ فاجعه است! سایت که باز می‌شود، تمام صفحه‌ی مونیتور شما لوگو است و بنر و خرده ریز.

سایتی با امکانات بالقوه‌ای این‌چنین و بازدیدکننده‌های بسیار، نیازمند بازنگری حرفه‌ای ‌ست که امیدِ بسیار دارم مدیران این سایت، به ضرورت و اهمیت آن آگاه شوند. تا وقتی این آگاهی نتیجه بدهد، سایر ضعف‌‌های ناگفته‌ی سایت «سینمای ما» را وامی‌گذارم و برای موفقیت بیش‌تر سایتی که در نهایت؛ شباهتِ ناخواسته‌ و غریبی به سینمای دست و پا شکسته‌مان دارد، دعا می‌کنم.

نظرات خوانندگان
۰۲:۰۷ ۱۳۸۶/۰۶/۲۴ خودشیفتگی عوامل این سایت بیشتر از هرچیزی توی ذوق می زند.
کاری به تبلیغ یک عده ی خاص ندارم. اشکالی هم ندارد، چون همه ما باید خرج مان را به شکلی در بیاوریم. اما همان به قول شما نداشتن خط مشی (یا معلوم نبودن آن) باعث شده تا مسیر کاری سینمای ما هیچ گاه مشخص نباشد و حتا تبلیغ روی افراد خاص هم به ثمر ننشیند.
راستی حرف از تبلیغ شد. سوزنی هم به هفتان بزنم که بارها تقاضای تعرفه تبلیغات را کرده ام، اما هیچ وقت پاسخی به ای میل هایم داده نشده. گویا خط مشی هفتان هم در راستای همکاری با عده ای و عدم همکاری با عده ای دیگر است!
۱۳:۴۳ ۱۳۸۶/۰۶/۲۴ آقای ماکان، یک: تاکنون هیچ ایمیلی از طرف شما با موضوع تبلیغ در سایت هفتان نگرفتم.
دو: تعرفه‌ی آگهی در هفتان، بر روی خود سایت در دسترس همگان است.
۱۳:۵۴ ۱۳۸۶/۰۶/۲۴ نمی دونم من کجای این زمین خاکی وجود دارم ، هستم ...اصلا هستم يا فقط يه اسم ازم ثبت شده توی يک ورق کاغذ که می گه هويت من چيه و کجام و ... نمی دونم وقتی تو نباشی همون کسی که می خوای ، اون يه ورق کاغذ به چه دردت می خوره ؟!!!
۱۷:۱۸ ۱۳۸۶/۰۶/۲۴ خدمت همشیره ی عزیزم ساجده ی ماجده!
جسارتآ عرض شود که اگر کاری کنید که اسم یک نفر دیگر هم توی اون یه ورق کاغذ ثبت بشود، هم معلوم خواهد شد که در کجای این زمین خاکی تشریف دارید هم معلوم خواهد شد که کاملا «هستید» (یعنی اینکه این طورها هم نیست که فقط یک اسم ازتان ثبت شده باشد)، و هم این که مخصوصآ همان کسی خواهید شد که می خواهید باشید، و غیره...
۱۸:۰۶ ۱۳۸۶/۰۶/۲۴ آقای شکراللهی، چرا این کوکی ها اینقدر سخت فعال می شه؟ کوکی هات که فعال نمی شه، بزرگداشت که برای ما نمی گیری، افطار که نمیدی...
۰۱:۱۱ ۱۳۸۶/۰۶/۲۵ خودم سینمای‌ما رو زیاد می‌خونم. چون واقعن سایت دیگه‌ای وجود نداره.
یه چند تا مشکل دیگه هم بهش اضافه کنید:
بعضی مواقع اطلاعات فیلم‌های در حال اکران یکی دو ماه عقب می‌مونه.
توی جشنواره که هر روز به این سایت سر می‌زدم آقای قادری و حسنی نسب هر سه چهار روز یک‌بار یادداشت‌هاشون رو به روز می‌کردن. در صورتی که اسم یادداشت‌ها روزنوشت بود.
بعضی مواقع خیلی می‌خوان خوشونو بزرگ کنن. مثلن سر همین جشن خانه سینما توی تولبار مخصوص جشن یه قسمت بود به اسم گزارش زنده تصویری. خب احتیاج به گفتن نیست که هرگز گزارش زنده‌ای انجام نشد.
در مورد فیدها هم نمی‌دونم مشکل از سایت یا از جای دیگه. چون تو ۳۶۰ فید سینمای‌ما رو گذاشتم ولی بعضی مواقع ۲-۳ روز بعد فید به‌روز می شه. ولی به هر حال مشکل داره
امیدوارم به زودی سایت اشکالاتش برطرف بشه و ما هم صاحب یه سایت خوب سینمایی بشیم
۱۲:۰۵ ۱۳۸۶/۰۶/۲۵ جناب برادر عزيز !
سپاسگذار از راهنمايی بی نهايت هوشمندانه و عاقلانه و پدرانه و مثبتانه و کمی هم طنازانه ی شما.
اگه ادمش پيدا بشه ، حتما...ولی حيف که از ديو و دد ، ملولم و انسانم ارزوست...
۱۵:۰۴ ۱۳۸۶/۰۶/۲۵ قابل شما را نداشت، ساجده خانم! امیدوارم که انشاللا رفع «ملالت» هم حاصل شود و به «آرزو» ی خود هم نائل شوید. ضمنآ خیلی هم سخت نگیرید. خود ما هم کلی از این ملالتها و ارزوها داشتیم و بالاخره آخرش همین شدیم...
۰۰:۰۵ ۱۳۸۶/۰۶/۲۶ خوشحالم كه يه نقد اساسي و تخصصي راجع به سايت سينماي ما خواندم .انجه كه روشن است خط مشي محافطه كارانه و كاه بودار صاحبان اين سايت است. از طرفداري متعصبانه امير قادري به مسعود كيميايي كه ـخود برونده سياهي داردـ و ابتلاي ايشان وحسني نسب به نارسيسيم و... تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل. انتطاري بيش از اين نمي رود ... از كوزه همان برون تراود كه در اوست
۱۸:۲۴ ۱۳۸۶/۰۶/۲۶ کارنامه شما چيه آقای شکراللهی؟ اصلا کارنامه‌ای دارين که بشه نقدش کرد يا نظری به‌ش انداخت؟
۱۱:۲۹ ۱۳۸۶/۰۶/۲۸ واقعا نقدتا جالب نبود چيز هايي نوشته ايد كه راجع به سايت سينماي ما صحت ندارد لااقل من به عنوان يك بيننده عادي عرض مي كنم كه اين طور ها هم كه شما نوشتيد نيست
به نظرم بايد يكبار ديگر نگاهي به اين سايت بياندازيد
و اصلا نمي دانم چرا و يك دفه شما آمديد و اين قدر بد و بيراه به يكي از بهترين سايت هاي ايراني مي گوييد واقعا از شمابعيد بود آقاي شكر الهي
۲۱:۴۱ ۱۳۸۶/۰۶/۲۸ سلام رضا جان
درباره چاپ شدن و نشدن آن مطلب که از همان موقع می‌خواستم به‌ات زنگ بزنم و يادم رفته بود و اين يادداشت‌ات باعث شد که تماس بگیرم و ماجرا را برايت تعريف کنم. ضمن این که فکر می‌کنم اين که انتقادهايت بعضی‌هايش سليقه‌ای است ( مثل مورد مربوط به تيتر که برای‌مان جواب داده ) بعضی‌هايش را قبول ندارم ( مثل چند مورد مربوط به طراحی ) و در مواردی هم کاملا درست است و حق با توست. ( مثلا اين که خط مشی‌مان هنوز قوت و زور ندارد و خودش را نشان نمی‌دهد - و لابد به همين خاطر نديده‌ای و همچنين اين که پيوند و ارجاع - جای خود را به اندازه کافی در سايت نيافته است. ) به هر حال ممنون از پی‌‌گيری‌هايت. مخلصيم - امير
راستی بازديد روزانه ما حالا ديگر بالای دويست هزار تاست نه صد هزار تا رفيق! آن مال سه ماه پيش بود.
:::: امیرجان
ممنون که نظرت را نوشتی.
این استدلال که این جور تیترنوشتن جواب داده، فکر می‌کنم استدلال خیلی نابه جایی‌ست. مگر جواب دادنِ صرف ملاکِ این جور تیترزدن‌های غلط است؟
این که موارد مربوط به طراحی را هم گفته‌ای برخی‌اش را قبول نداری، باز هم جسارتاً عرض می‌کنم که مشکلات طراحی با «قبول داشتن» یا «قبول نداشتن» تو که حل نمی‌شود!
من یکی جز کسانی هم که افزوده شدن بازدید هر سایت فارسی برایم بسیار خوشحال‌کننده است و از این بابت شادباش می‌گویم.
و سر آخر این که باز تکرار می‌کنم، سایت آسینمای ما» سایتی حرفه‌ای نیست!
۱۷:۵۴ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹ نگاه مغرضانه شما برای من تعجب برانگیز است. قطعا این سایت بی ایراد نیست اما این نظرات شما ؟؟ من هم با آقای قادری موافقم
۲۱:۰۱ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹ اميررضا کتانچی و حميد هم حتما از گردانندگان سايت هستن. خيلی جالبه که اين سايت با اين همه مخاطب دو تا هوادار واقعی هم نداره که اينجا ازش حمايت کنن و مديران و کارکنانش با اسم مستعار شلوغ بازی در ميارن.
۲۲:۴۴ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹ خدمت سرکار حمیرا خانم!
با توجه به اینکه سایت یک سایت سینمایی و تصویری است، حکمآ طرفدارها هم فقط تصویر سرشون می شه، و نه کلام و کلمه و حرف و این جور چیزها. و شاید به جز این دو نفر بقیه ی اون «هر روز دویست هزار نفر» اصلآ این مطلب و این کامنتها حالیشون نشه! شما هم چه توقعاتی دارید سرکار خانم!

نام
ایمیل
وب‌سایت
پیام



صفحه‌ی قبل | صفحه‌ی بعد

طراحان :پشتیبانی
آرش خاکپور :طراحی
آیدین نصیری :اجرا
بازنشر کاغذیِ یادداشت‌های خوابگرد، بی اجازه، و بازنشر الکترونیکی ِ بی لینک روا نیست.